Egy új óriáshajó első rövid útja
2016. szeptember 19. írta: fische

Egy új óriáshajó első rövid útja

avagy túl kicsi folyón túl nagy hajó

2016. szeptember 18., vasárnap
Valahol Németország északnyugati részén igen mozgalmas a mai este és éjszaka. Mert mától egy újabb óceánjáró járja a vizeket, igaz, hétfő hajnalig csak egy folyócska vizét túrja, azt is furcsán, a farával előre. A méretviszonyokat egy korábbi kihajózás képe mutatja (jobbra hátul a Meyer Werft hatalmas csarnoka):
s711_genting_dream_river-ems-conveyance_81a5172_1_w466.jpg

 Fotó: Meyer Werft: A Genting Dream farral előre átóvakodik a hajógyár zsilipjén, háttérben az Ems folyócska

Az augusztus 19-én végrehajtott kidokkolás után ma délután indult első útjára a Meyer Werft GmbH papenburgi hajógyárából a hongkongi Dream Cruises hajótársaság Genting Dream nevű hajója. Hosszúsága 335 m, szélessége csaknem 40 méter, 1680 kabinjában 3360 utasnak biztosít helyet. Bruttó űrtartalma 151 300, a nagyság szerinti sorban így a 6. helyet foglalja el. Megrendelőnek történő átadására az Északi tengeren tervezett próbautak után a hollandiai Eemshavenben a tervek szerint október 12-én kerül sor.

A Genting Dream dokkból történő kivezetésének videója: ezen először a Norwegian Joy még építés alatt álló blokkja látható, amit a kivezetés előtt félre kellett állítani az útból. Aztán 0:07 és 0:14 másodperc között pár villanás a Genting Dream még felhelyezendő kéményeleméről.

Az első út rövidke, mindössze 33 km, mégis majdnem 12 órát vesz igénybe – már ha az időjárás és az apály-dagály körülmények is kedvezőek. És nem is azért, mert az út egy része az éjszakára esik, hanem mert a folyócskán speciális körülmények uralkodnak. Egyrészt nagyon keskeny és kanyargós, és a hajó méretei miatt a kanyarodás körülményes is, két vontató- /tolóhajó húzza-vonja és forgatja a megfelelő irányba. A szűk áthaladási keresztmetszetek miatt nem nagy túlzás, hogy a manőver milliméteres pontosságot követel. És mert „rükvercben” jobban manőverezhető, a hajó a farával előre halad. Másrészt pedig a vízmélység is éppen csak elegendő az ilyen nagy hajóhoz, ráadásul a kellő vízmélység biztosításához a folyót fel is kell duzzasztani, ami viszont nagyon kedvez a hordalék lerakódásának.

   

Továbbá két híd is akadályozza a haladást, melyek középső elemét az áthaladás időtartamára el kell távolítani. A felhajtás tehát meglehetősen nagy, és a hajó útját hajnalig akár követni is lehetett, az észak-német regionális tévéadó honlapja ugyanis élőben közvetítette az utat – már ha a hajó fényein kívül valamit lehetett is látni belőle.

A felhajtás más szempontból is igaz: sötétedésig kíváncsi bámészkodók ezrei figyelték a hajó minden mozdulását, és egy ilyen esemény igazi népünnepélynek számít; a parkolókban nem kevés lakóautót is lehetett látni, tehát a legjobb helyek reményében egyesek már az előző éjszakát is a helyszínen töltötték.
 
A Genting Dream útjáról még nincs videó a neten, ugyanebben a hajógyárban készült azonban – sok más egyéb mellett – a Norwegian Escape is, mely ezt a 33 kilométert épp egy éve tette meg. Erről készült a következő Youtube videó, mely jól illusztrálja a hajó tengerre juttatásának extrém körülményeit. Érdemes belekukkantani.

Maga a hajógyár, a Meyer Werft is megérdemel egy külön posztot, tehát valamikor majd: folyt. köv.

 

Update szeptember 19-én este:

A Genting Dream időközben rendben elérte célját, Eemshaven kikötőjét, ahonnan majd próbaútjait teljesíti. Az NDR hivatkozott honlapján is már más hírek olvashatók.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr9711722267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lara Alberti 2016.09.20. 09:05:24

A Meyer Werft nagyon bakancslistás nálam, de innen (Berlin) is jó messze van :(
Várom a következő posztot!
süti beállítások módosítása