Ember a vízben? Gyakrabban is, mint gondolnánk
2018. augusztus 30. írta: fische

Ember a vízben? Gyakrabban is, mint gondolnánk

A címben feltett kérdés általában hajókról, vagy általánosabban vízi járművekről vízbe került emberekkel kapcsolatban merül fel. Ebben a posztban pedig kifejezetten az üdülőhajózással kapcsolatban előfordult esetekről lesz szó.

(Az „Ember a vízben!” német megfelelője: Mann über Bord (férfi) // Frau über Bord (nő), de természetesen nemektől független változata is van: Mensch (ember) / Person (személy) über Bord. Angol megfelelője pedig: „Man overboard”).

A téma aktualitását egy közelmúltban történt esemény adja:

Augusztus 19-én a horvátországi Pula közelében a Norvegian Star üdülőhajóról vízbe esett egy brit nő, akit a horvát tengeri mentőszolgálat csak kb. 10 óra elteltével talál meg, és mentett ki a vízből, élve és stabil állapotban. Az eseményről az Index is közölt egy rövid hírt. Az eset miatt a hajó 6,5 órás késéssel ért Velencébe, így a következő turnus is később tudott elindulni.

Németország lapjai és szakmai portáljai természetesen kivétel nélkül beszámoltak az esetről, kiegészítve az ismertté vált részletekkel, általánosabb információkkal, statisztikákkal, korábbi esetek leírásával, továbbá túlélési tanácsokkal is. Az esetet követő napokban különféle hírek érkeztek a nő vízbe jutásának okairól, miután egy biztonsági videofelvételről kiderült, hogy a nőt nem lökték a vízbe, így valószínűsíthető, hogy maga ugrott le a hajóról. A hírek szerint alkohol hatására, miután összeveszett a partnerével. Csak úgy nem eshetett le, mert ahol a táskáját és ruháját megtalálták (fehérneműre vetkőzött), ott a korlát 1,8 méter magas, a leugráshoz tehát fel kellett másznia rá. Az esti órákban történt esetet nem is vették rögtön észre, ezért a Norvegian Star is csak éjjel 2 körül fordult vissza, hogy részt vegyen az utas keresésében, akit aztán vasárnap délben, alig 2 kilométerre a vízbe esése helyétől találtak meg. 
050625-kiel-x42-600.jpg

A német tengeri mentőszolgálat gyakorlata Kielben: Fotó: Pajx 

Egy kanadai szakértő szerint, aki kiértékelte az elmúlt 18 év ilyen eseteinek adatait, havonta átlagosan 2 (utas, vagy a személyzet tagja), évente tehát 20-24 személy kerül vízbe / tűnik el az üdülőhajókról. Már ebben az évben is 17 ilyen eset fordult elő. A túlélők részaránya sajnos elég kedvezőtlen, mindössze 20 %.

A vízbe esések: egy részük baleset, más részük öngyilkosság: a [stern.de] egyik cikke az üdülőhajókat a „Halálra vágyók Eldorádójának” nevezte. És mivel a hajók nem minden részét lehet kamerákkal megfigyelni, mindig marad olyan eset is, aminek az okát nem lehet kideríteni (ez mintegy 30 %).

Ráadásul az ilyen eseteket nem is veszik észre azonnal, pedig a vízben töltött időnek döntő szerepe lehet a túlélésben. A véletlen balesetek számát a szakértő szerint a korlátok magasságának növelésével lehetne csökkenteni; az alkohol azonban sok akadályt le tud győzni, de biztos nem segít a veszélyek reális megítélésében.

Az eltűnt személyek hozzátartozói sokszor szenvednek a bizonytalanság / az információk hiánya miatt, írja a szakértő egy konkrét eset kapcsán. Néha maga a hajótársaság is igyekszik eltussolni a részleteket, a társaságok üzletét ugyanis rontja, ha megszellőztetik utasaik balesetét. A fenti konkrét esetben az eltűnt fiatal nő apja egyesületet hozott létre az üdülőhajókról eltűnt személyek hozzátartozóval együtt, hogy fórumot teremtsen az ilyen eseteknek: http://www.internationalcruisevictims.org/

A balesetek számának csökkentését szolgáló biztonság fokozására nincs egységes módszer, sőt kötelező előírás sem, bár az USA-ban 2010-ben erre vonatkozóan már törvény is született: ez a "Cruise Vessel Security and Safety Act". Eszerint negyedmillió dollár büntetés fenyegeti azt a társaságot, amely 4 órán belül nem jelenti egy utas eltűnését. Előírja ezen kívül, hogy az USA kikötőibe érkező hajókra automatikus, de drága „Ember a vízben!” rendszert telepítsenek. A társaságok azonban olcsóban megússzák, ha egy személy eltűnését öngyilkosságként állítják be.

Túlélési tanácsok a német tengeri mentőszolgálat egy tagjától:

[Forrás: spiegel.de]

Mennyi ideig éli túl az ember a vízbeesést? 
A tápláltság és az egészségi állapot döntő szerepet játszik, fontos azonban a lelki állapot, a ruházat és a víz hőmérséklete is. Általános szabályt azonban ezekből sem lehet levezetni, hiszen előfordult már, hogy egyesek 24 órát is túléltek a vízben. (Nem is régen, 2018 július elején volt egy ilyen eset, amikor Kuba közelében a „Norwegian Getaway” fedélzetéről a személyzet egyik tagja esett a vízbe, akit csak 22 óra elteltével talált meg élve egy másik üdülőhajó!)

Az Adria hőmérséklete az eset idején 20 ºC volt, mekkora szerepet játszik a víz hőmérséklete?
Nagyon fontosat! Több órás túlélés csak csak ilyen, viszonylag magas hőmérsékleteken lehetséges. Télen, az Északi tengeren, ahol a víz hőmérséklete 4 ºC körüli, az ember csak pár percig marad életben, amíg a test túl erősen nem hűl le, és el nem veszti az eszméletét.

A brit nő a hideg ellen állítólag órákon át énekelt. Vannak módszerek a túlélési esély növelésére?
Először is takarékoskodjunk az erőnkkel, őrizzük meg a nyugalmunkat, az összes mozgást csökkentsük a minimumra. A ruhát feltétlenül hagyjuk magunkon, mert ha tele is szívják magukat vízzel és nehézzé válnak, egy kicsit minden ruhadarab melegen tartja a testet. És meg se próbáljunk a távozó hajó, vagy a horizonton látszó szárazföld felé úszni, a távolságokat nehéz reálisan felmérni.

Mit tehetek, hogy a tengeri mentők hamarabb megtaláljanak?
A karok lassú fel- és lemozgatásával és hangos kiáltással segíthetünk felhívni magunkra a figyelmet. De itt is érvényes a szabály, hogy éreznünk kell, mindez mennyit erőt vesz igénybe és hogy a mentők tényleg látható vagy hallható távolságban vannak...

Kívánom a „nyájas olvasónak”, hogy ezeket a tanácsokat soha ne kelljen a gyakorlatban alkalmaznia.

Összefoglalás 9 nappal később [Forrás: bild.de]:

A nyomózók megállapították, hogy is került vízbe a brit nő, a Daily Mail így írja le az esetet:
„Egy videón látható, hogy a hajó farán a 7. fedélzeten a nő a táskáját és a dolgait egy asztalra tette, aztán levetkőzött, és nem látszott idegesnek. Utána egy pillanatra megállt, majd céltudatosan leugrott, hogy nehogy a hajóra essen, vagy a hajóturbina beszívja.” 
Az idézett újság szerint a hölgyet közvetlenül a kimentése után az érdekelte a legjobban, hogy ki fizeti a hajókat és repülőt is igénylő mentés költségét, ami több százezer font is lehet. Az összeget azonban nem a nőnek kell megfizetnie, hanem nemzetközi szerződések alapján a horvát állam állja.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr9214207945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kard 2018.08.31. 01:42:18

"Az összeget azonban nem a nőnek kell megfizetnie, hanem nemzetközi szerződések alapján a horvát állam állja." - itt azért valami önrészt fizethetne ő is.

ComLo 2018.08.31. 03:53:52

Valaki így akar öngyilkos lenni?? Hosszú órákat, majdnem egy egész napot végig szenvedni, míg a végén elfogy az energiája, lassan megtellik a tüdeje vízzel, és keserves kínok között meghal? Ez a legkegyetlenebb öngyilkossági forma szerintem amiről eddig halottam. Oké, nyilván aban bíznak, hogy a zuhanásba belehalnak. De azt is lehetne olyan helyen csinálni, ahol nagyobb az esély, és sikertelenség esetén nem vár rá brutális kínhalál.

czerka 2018.08.31. 06:03:17

@ComLo: Öngyilkosságoknál ne keress ilyen logikát.
Vannak, akik úgy akasztják fel magukat, hogy a lábujjaik érik a földet. Sőt a legtöbb önakasztás ilyen. Elvileg bármikor felállhatna az illető, amíg az oxigénhiány miatt eszméletét nem veszti.
Aztán vannak azok, akik hipót vagy sósavat vagy növényvédőszert isznak. Fájdalmas, rettenetes szenvedést okozó módszer.
Vannak akik felgyújtják a ruhájukra locsolt benzint. Az se épp egy fáklyásmenet. Pun intended.
Vannak akik bevezetik az autójuk kipufogógázát az utastérbe. Szén-monoxid végez vele, ami arról híres, hogy előbb lebénít és még tudatodnál vagy, de már nem tudod mozgatni a testedet, összeszarja, hugyozza magát az ember, mert az izmai elernyednek. És meg él, tudatánál van. Ez is rosszabb, mint a vízbe fulladás.
Vannak öngyilkosok, akik gyógyszereket szednek be, de csak agykárosodást szenvednek.

Egy hajóról a tengerbe ugró öngyilkos is teljesen hihetetlen történet.
Hidakról is ugranak emberek folyókba vagy tengerekbe.
Vagy csak belesétálnak egy tóba.

A dolog szépsége az, hogy miután meghalt az illető a hajóról leugorva, nem lehet megállapítani, hogy valóban öngyilkos lett-e vagy balesetet szenvedett vagy csak hülyéskedett. De a hajótársaságnak érdeke, hogy öngyilkosságnak állítsa be az összes eltűnést.

"lassan megtellik a tüdeje vízzel, és keserves kínok között meghal" - te láttál már állatot megfulladni? Mondjuk ketrecbe zárt patkányt. Én igen. Többet is. Itt Ázsiában a patkánycsapda élvefogó ketrec és az egészet egy vízzel telt vödörbe teszik. A patkány küzd kb. egy percig, nen vesz levegőt, majd győz a reflex és lélegzetet vesz víz alatt, ezután nagyon hamar elveszti az eszméletét.
Vízbelehelés után pár rangatózás van és vége.
Embernél is hasonlóan zajlik ez. Sok rosszabb halálnem van, mint a vízbe fulladás.
Vízbe esve meghalni, főleg a jéghideg Északi-tengerbe veszni szerintem elég gyors és fajdalommentes halált jelent. Melegebb vízben is csak egy nagy lélegzetvételt kell csinálni a víz alatt és onnantól hamar elveszti az eszméletét az ember.

czerka 2018.08.31. 06:07:16

@czerka: "Egy hajóról a tengerbe ugró öngyilkos is teljesen hihetetlen történet.
Hidakról is ugranak emberek folyókba vagy tengerekbe."

Helyesen: egy hajóról a tengerbe ugró öngyilkos SE teljesen hihetetlen történet...

Sok öregember is elmegy ilyen luxus hajóutakra meg utoljára, aztán ott úgy erzik, hogy minek éljenek tovább, minek hazamenni a floridai öregotthonba, ahol semmi jó nincs.

vwxyz 2018.08.31. 07:55:19

@Kard: Valami önrészt? Mondjuk 100%-ot, hiszen szándékosan tette.
Befejezett öngyilkosság esetén pedig az örökséget kellett volna megterhelni az összeggel.
Miért kellene másoknak viselniük az ő ostobasága terheit?

czerka 2018.08.31. 08:18:22

"Augusztus 19-én a horvátországi Pula közelében a Norvegian Star üdülőhajóról vízbe esett egy brit nő"

Tehát nem esett, hanem ugrott.
Ki kellene vele fizettetni a költségeket.
A bulinegyedet széthányó angol turisták se épp a normalitást képviselik, de ez a tengerbe ugró ribanc mindent visz hülyeségben.

ComLo 2018.08.31. 09:35:25

@czerka: Lehet igazad van és nem kéne ebben logikát keresnem, hál istennek ilyenben sosem voltam érintett, és sosem gondolkoztam el a dolgon mélyebben. Felületesen azt gondolnám, a minnél rövidebb szenvedés lenne a cél, pl begyógyszerezés. De pl az is a témában (és gázok életani hatásában) való járatlanságomat bizonyítja, hogy pl én is valamiért abban a tudtaban éltem eddig, hogy CO mérgezés esetén, csak simán eszméletemet vesztem, és elalszom. Valszeg ezt akkor mások is benézték.
Szerintem máshol már szóba került köztünk, én is Ázsiában élek, itt is rohadt sok a patkány, de hál istennek, patkánycsapdát eddig még nem láttam.
Talán egyedül a felgyújtással tudnék vitatkozni. Ott szerintem (mondom csak szubjektív vélemény szerint), a esetek döntő többségében, a figyelemfelhívás lehet a fő cél. Bár ahogy mondom, nem értek a témához, lehet hogy csomóan otthon négy fal között, önmagukat felgyújtva vetnek véget az életüknek.

2018.08.31. 09:35:49

@Kard: fogadni mernék rá, hogy fogadott valakivel, hogy beugrik, és túléli. Ez ám a dzsentri!

2018.08.31. 09:38:26

@czerka: vagy éppen megnyert egy fogadást. Nem tűnik rossz üzletnek, bár elég kockázatos :)

goodjohnwin 2018.08.31. 09:47:29

Hogyan dől el ilyen bezuhanásoknál/beugrásoknál, hogy az illető meghalt, feladják, lepapírozzák? Ki dönt erről, a kapitány?

valkyre 2018.08.31. 11:19:00

"az USA-ban 2010-ben erre vonatkozóan már törvény is született: ez a "Cruise Vessel Security and Safety Act". Eszerint negyedmillió dollár büntetés fenyegeti azt a társaságot, amely 4 órán belül nem jelenti egy utas eltűnését."

Hajótársaságtól elvárni, hogy állandóan monitorozza az utasokat, figyelje a korlátokat stb., szerintem elég irreális elvárás, nem gyermekmegőrzőbe adtad be őket, felnőtt emberek. Valószínűleg az alkohol fogyasztás is nagy szerepet játszik ezekben a "balesetekben".

Ami eszembe jutott, hogy esetleg az utasok kaphatnának, valami jeladós karóra szerűséget mint az uszodákban, ami riaszt ha x méterre eltávolodtál a központi egységtől. Szóval nem folyamatosan figyeli, hogy hol és kivel vagy, csak ha kikerülsz egy reális hatósugárból.

steery 2018.08.31. 16:54:29

Az utasszállító hajók vontassanak maguk után egy bóját kötélen, amiben ember érzékelő szenzorok vannak, amik figyelik a vizet a hajó mögött. Probléma megoldva. Csak arra kell ügyelni, hogy a rendszer ne tévessze össze az embert a delfinekkel, bálnákkal, cápákkal, szemétdarabokkal.
süti beállítások módosítása