Hajók meghajtásának egyik módja – a hagyományos motor-hajtótengely-propeller rendszer mellett – a pod-hajtás, melynél az ún. hajtómű-gondola a hajótest aljára van felerősítve.
Egy AZIPOD // Forrása
Klasszikus változata a Schottel, vagy Z-hajtómű (kormánypropeller), melynek hajtása a hajóra szerelt dízelmotorral történik, különböző mechanikus áttételek közvetítésével.
A korszerűbb változatánál a propeller az áramvonalas gondolában elhelyezett elektromos motor tengelyére van felerősítve, így működtetése egy generátorral előállított árammal lehetséges.
A gondolák általában 360 fokban körbe forgathatók, ami több előnnyel is jár: a legfőbb talán, hogy nincs szükség külön kormányszerkezetre, és nagyon jó manőverező képességet (kis fordulókört) kölcsönöznek a hajótestnek. A hajó gyorsabban leállítható, mivel a gondolát csak 180 fokkal kell megfordítani, és nem a motort kell ellenkező irányba járatni.
Vannak azonban hátrányai is: hatásfokuk alacsonyabb a hagyományos rendszerekénél, ráadásul költségesebb is, a maximális propellerátmérő, tehát az általa megvalósítható hajtás-teljesítmény pedig alacsonyabb a hagyományosnál.
A gyakran használt AZIPOD elnevezés tulajdonképpen az ABB cég termékének bejegyzett márkaneve.
Forrás: [Wikipédia]