A Costa Concordia végnapjai és elmúlása
2016. május 15. írta: fische

A Costa Concordia végnapjai és elmúlása

Múlt nyáron István barátom az olaszországi Giglio sziget mellett hajózott, és írta, hogy a Costa Concordia mentése során látott kék hajódaru még mindig a helyszínen van, meg hogy még a terület is le van zárva, így közelebbről nem lehet fényképezni, a vízről pedig csak ennyi látszik belőle:

darukep.jpg
Annak idején nagy figyelemmel kísértem a hajóval kapcsolatos híreket, hiszen épp akkoriban készültünk életünk első ilyen hajós körútjára. Aztán 2013 szeptemberében naphosszat követtem a hajó felállítását is, ami az alábbi Youtube videón gyorsítva látható:

A helyszínről kapott nyári hír hallatán kicsit utánanéztem, mi is történt azóta, hogy a hajót felállították és elszállították a baleset helyszínéről.

A fontosabb időpontok:
- 2012. január 13-án az esti órákban zátonyra futott, egy szikla felhasította az oldalát, és az oldalára dőlt.
- 2013. szeptember 16–17-én állították „talpra”, és még ezután szerelték fel a tartályokat a jobb oldalára is.
- 2014. július 23-án vontatóhajók segítségével indult utolsó útjára Genova felé, ahol majd a szétbontását végzik.

Ha az ember a talpra állításhoz készített víz alatti tartóelemek vázlatát látja, megérti, hogy még ennyi idő után is folynak a helyreállítási munkák a helyszínen. Jó képeket találtam erről a vonatkozó német Wikipedia szócikk alatt: viz_alatt.jpg

Von Soerfm - Eigenes Werk. Based on BBC New September 2013, retrieved 17-09-2013, CC BY-SA 3.0

A teljes helyreállításhoz nyilván az állvány maradványait és a törmelékes zsákokat is fel kell szedni.

Ha most, 2016. májusában valaki megnézi Giglio sziget műholdképét a Google Mapsen, a hajót még mindig ott látja a sziget mellett a jobb oldalára dőlve; a bal oldalán a lég-/ballaszttartályok már rá vannak szerelve, ez tehát még a 2013. szeptember 16. előtti állapot.

Időközben persze már sok minden történt a hajóval, a bontás és újrahasznosítás négy fázisa a bontást végző Ship Recycling Consortium cég honlapján látható, de szemléletesebb ennél a következő VIMEO videó (képek 1:12-től):

Concordia dismantling project from Ship recycling on Vimeo.

1. fázis:
A roncs ekkor még a Genova előtti külső mólónál állt. Merülésének csökkentése érdekében itt történt a belső berendezés eltávolítása.
2. fázis - jelenleg is folyamatban:
A roncs átvontatása Genova Superbacino kikötőjébe. Itt kezdték meg a fedélzetek lebontását, ez a munka jelenleg is folyik.

István barátom felvételein 2015 augusztus 11-én még így nézett a hajó:

genova_1.jpg

genova_2.jpg

3. fázis:
Előkészítés a továbbszállításra (a 2. fázis befejezése után): a hajótörzs oldalára szerelt légtartályok leszerelése, hogy a felépítmény 0-ik fedélzetig való lebontása után a hajótest a lehető legjobban kiemelkedjék a vízből, esetleg légtömlők segítségével. Átszállítás a 4. számú szárazdokkba.
4. fázis:
Befejező szétbontás a szárazdokkban - később
Az egyes fázisok leírásában mindig kiemelkedő szerepet kap a környezetkímélő munkavégzés.

A Google Maps űrképén 2016. májusában ezt lehet látni a bontás előrehaladásáról (bár nehéz megítélni, hány fedélzet látható még, de a kép biztos nem az aktuális állapotot mutatja).

A bontás végző cég honlapján időről-időre hírek jelennek meg a bontás aktuális állapotáról. Az utolsó április 8-án kelt, és kb. a következőket tartalmazza:

Az utóbbi hetekben láthatóvá vált a 0-ik fedélzet. A munkák a 3-5. fedélzeten folynak, az 1-2. fedélzeten pedig a szerelvények bontását végzik. Mivel a roncs egyre könnyebb lesz, már 6 légtartályt el lehetett távolítani. Közben dolgoznak rajta, hogy a hajótörzs felhajtó erejét - a többi tartály eltávolítása érdekében - a szárazdokkba való átszállítás idejére helyre lehessen állítani.

Az egykor büszke hajó elmúlásáról a gCaptain honlap februári cikkében láthatók a közelmúltból származó, az alábbihoz hasonló szomorú képek.

costa_c.jpg

Fotó: shiprecycling.it

A bontást tovább követem, és ha lesz miről írni, majd valamikor folytatom. Ha valakinek van frissebb képe a hajóról, szívesen beillesztem ide aktualizálás gyanánt.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr748708336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

átlátó 2016.05.19. 01:01:18

Szenyor Kolompár Kálvádosz emberei ezt kézi erővel néhány nap alatt megoldották volna.

átlátó 2016.05.21. 10:23:16

@fische: Kösz a jóltartást, jól kitaláltad...a szenyorék ezerötössel a szállítást is megoldják, jut eszembe... talán Tatabányán történt, hogy egy agyasabb sziklaköveket lefújt aranyszínű festékkel, bevitte egy metállal foglalkozó érdekeltségi köréhez tartozó udvarra és rézként átvetette...az ilyen egyenes gondolkodásút kéne felcsúti polgármesternek és a haza nem csak ott derülne. :D
A kelleténél rosszabbul járt fél aztán feljelentést tett átbaszásért. :D
süti beállítások módosítása