Múlt nyáron István barátom az olaszországi Giglio sziget mellett hajózott, és írta, hogy a Costa Concordia mentése során látott kék hajódaru még mindig a helyszínen van, meg hogy még a terület is le van zárva, így közelebbről nem lehet fényképezni, a vízről pedig csak ennyi látszik belőle:
Annak idején nagy figyelemmel kísértem a hajóval kapcsolatos híreket, hiszen épp akkoriban készültünk életünk első ilyen hajós körútjára. Aztán 2013 szeptemberében naphosszat követtem a hajó felállítását is, ami az alábbi Youtube videón gyorsítva látható:
A helyszínről kapott nyári hír hallatán kicsit utánanéztem, mi is történt azóta, hogy a hajót felállították és elszállították a baleset helyszínéről.
A fontosabb időpontok:
- 2012. január 13-án az esti órákban zátonyra futott, egy szikla felhasította az oldalát, és az oldalára dőlt.
- 2013. szeptember 16–17-én állították „talpra”, és még ezután szerelték fel a tartályokat a jobb oldalára is.
- 2014. július 23-án vontatóhajók segítségével indult utolsó útjára Genova felé, ahol majd a szétbontását végzik.
Ha az ember a talpra állításhoz készített víz alatti tartóelemek vázlatát látja, megérti, hogy még ennyi idő után is folynak a helyreállítási munkák a helyszínen. Jó képeket találtam erről a vonatkozó német Wikipedia szócikk alatt:
Von Soerfm - Eigenes Werk. Based on BBC New September 2013, retrieved 17-09-2013, CC BY-SA 3.0
A teljes helyreállításhoz nyilván az állvány maradványait és a törmelékes zsákokat is fel kell szedni.
Ha most, 2016. májusában valaki megnézi Giglio sziget műholdképét a Google Mapsen, a hajót még mindig ott látja a sziget mellett a jobb oldalára dőlve; a bal oldalán a lég-/ballaszttartályok már rá vannak szerelve, ez tehát még a 2013. szeptember 16. előtti állapot.
Időközben persze már sok minden történt a hajóval, a bontás és újrahasznosítás négy fázisa a bontást végző Ship Recycling Consortium cég honlapján látható, de szemléletesebb ennél a következő VIMEO videó (képek 1:12-től):
Concordia dismantling project from Ship recycling on Vimeo.
1. fázis:
A roncs ekkor még a Genova előtti külső mólónál állt. Merülésének csökkentése érdekében itt történt a belső berendezés eltávolítása.
2. fázis - jelenleg is folyamatban:
A roncs átvontatása Genova Superbacino kikötőjébe. Itt kezdték meg a fedélzetek lebontását, ez a munka jelenleg is folyik.
István barátom felvételein 2015 augusztus 11-én még így nézett a hajó:
3. fázis:
Előkészítés a továbbszállításra (a 2. fázis befejezése után): a hajótörzs oldalára szerelt légtartályok leszerelése, hogy a felépítmény 0-ik fedélzetig való lebontása után a hajótest a lehető legjobban kiemelkedjék a vízből, esetleg légtömlők segítségével. Átszállítás a 4. számú szárazdokkba.
4. fázis:
Befejező szétbontás a szárazdokkban - később
Az egyes fázisok leírásában mindig kiemelkedő szerepet kap a környezetkímélő munkavégzés.
A Google Maps űrképén 2016. májusában ezt lehet látni a bontás előrehaladásáról (bár nehéz megítélni, hány fedélzet látható még, de a kép biztos nem az aktuális állapotot mutatja).
A bontás végző cég honlapján időről-időre hírek jelennek meg a bontás aktuális állapotáról. Az utolsó április 8-án kelt, és kb. a következőket tartalmazza:
Az utóbbi hetekben láthatóvá vált a 0-ik fedélzet. A munkák a 3-5. fedélzeten folynak, az 1-2. fedélzeten pedig a szerelvények bontását végzik. Mivel a roncs egyre könnyebb lesz, már 6 légtartályt el lehetett távolítani. Közben dolgoznak rajta, hogy a hajótörzs felhajtó erejét - a többi tartály eltávolítása érdekében - a szárazdokkba való átszállítás idejére helyre lehessen állítani.
Az egykor büszke hajó elmúlásáról a gCaptain honlap februári cikkében láthatók a közelmúltból származó, az alábbihoz hasonló szomorú képek.
Fotó: shiprecycling.it
A bontást tovább követem, és ha lesz miről írni, majd valamikor folytatom. Ha valakinek van frissebb képe a hajóról, szívesen beillesztem ide aktualizálás gyanánt.