Háromárbócos hajósélmények - két ellenpont
2018. október 19. írta: fische

Háromárbócos hajósélmények - két ellenpont

Sørlandet

Egy ismerősömtől valamikor kaptam egy falinaptárt – ami bár nem túl friss, hiszen 2001-re vonatkozik, de mégis kitettem a falra, mert egy teljes vitorlázatú háromárbócos norvég vitorláshajót ábrázol, neve Sørlandet. A naptárhoz kapott információ: az ismerősöm fia részt is vett egy utazáson rajta. Hazaérve természetesen utánanéztem a dolognak: és valóban, a hajó júliusban és augusztusban minden évben többnapos utakat teljesít az Északi- és a Balti tengeren, és részt vesz az iskolahajók számára rendezett Tall Ships versenyeken is - és ezeken utasként is részt lehet venni.  sorlandet2.jpg

A Sørlandet teljes vitorlázattal

A hajó 1927-ben épült vitorlás iskolahajóként, így a világ legidősebb jelenleg is használatban lévő ilyen hajója, és Norvégia még használatban lévő három nagy vitorlás hajójának egyike. Mozgalmas történetének főbb állomásai a Wikipédia német szócikke alapján:

- iskolahajóként sokfelé járt a világban, 1933-ban Chicagoban a világkiállításon is megjelent,
- 1940-ben a német haditengerészet lefoglalta, később a szövetségesek egyik bombája el is süllyesztette, de kiemelték, ezután a háború végéig a tengeralattjárókat szolgálta ki,
- a háború után visszakerült tulajdonosához, kijavították, és 1948 és 74 között újra számos kiképző úton vett részt,
- 1981-ben egy alapítvány vásárolta meg, azóta fogad fizető utasokat,
- anyakikötője: a norvégiai Kristiansand, nyáron onnan indul rövidebb északi útjaira, télen pedig a Karib-tengert járja,
- még a norvég királyi tengerészet is használja oktatási célokra.

Főbb adatai: hosszúság: 64,15 m // szélesség: 8,87 m // bruttó űrtartalom: 499
legénysége: kapitány, 3 tiszt, 4 altiszt, orvos, utaskísérő, szakács + tanulók / utasok
engedélyezett utasszám: 150 fő // max. sebesség motorral: 9 csomó // max. sebesség vitorlával: 14 csomó vitorlázata: 3 árbocon 26 vitorla, összesen 1236 m2 felülettel.

A Sørlandet honlapja szerint a hajó 2019-ben a következő utakat tervezi: ezek tulajdonképpen a Tall ship versenyek egyes kiindulási pontjainak megközelítését, és a visszautakat jelentik, valamint a verseny 2 szakaszát. 

5 napos út --- Kristiansand (N) - Aalborg (DK)   
8 napos út --- Aalborg (DK) – Fredrikstad (N) (1. Tall ship verseny) 
10 napos út --- Fredrikstad (N) – Bergen (N) 
11 napos út --- Bergen (N) – Aarhus (DK) (2. Tall ship verseny)
3 napos út --- Aarhus (DK) – Kristiansand (N)   

Most még mindegyik jövő évi útra lehet jelentkezni. Csöppnyi hátrány: a kikötők megközelítése Bergen kivételével kicsit nehézkesebb – és az indulás és az érkezés sem ugyanaz. Ha életkorom nem éppen a javasolt határon lenne (70), no meg kielégítő angoltudást tudnék felmutatni, biztos kipróbálnám – legalább a legrövidebb úton - , ezért ajánlom az érdeklődők figyelmébe.  

Jelentkezés előtt feltétlenül érdemes olvasni a részvétel feltételeit: General Provisions   

Fontos tudni, hogy ezeken az utakon az utasokat, főleg fiatalokat  nem üdülővendégként, hanem az iskolahajó tanulóiként kezelik, tehát matrózként vesznek részt a hajón folyó munkákban, szolgálatot tartanak, az elhelyezés is a lehető legegyszerűbb. Fiataloknak - érdeklődés esetén - érdemes figyelemmel kísérni a magyar S.A.L.T honlapját (Sail & Life Training Association Hungary), mert magyar csoportokat is szerveznek, ha nem is erre a hajóra. 
A helyes kifejezések használatában sokat segített a szervezet iskolahajókról szóló oldala. 

Sea Cloud II

Ez a poszt eredetileg csak a Sørlandetről szólt volna, amikor az egyik német portálon egy videót találtam, mely a háromárbócos Sea Cloud II hajót mutatta be. Ezen a szöveg szerint úgy hajózhatunk, mint a múlt század elején. Akkor jött az ötlet, hogy a két vitorlás ajánlatát - ellenpontként - egymás mellé tegyem. 

A Sea Cloud II nem egy felújított régi hajó, hanem viszonylag új építésű, hiszen 1999-ben készült és 2001-ben állították szolgálatba. (Elődje, a Sea Cloud I amerikai megrendelésre készül 1931-ben, akkoriban a legnagyobb és a „legluxusabb” vitorlásnak számított – jelenleg felújítva szintén üdülőhajós utakat teljesít.)

Adatai a Wikipédia német szócikke alapján: 
3 árboc bark vitorlázattal // a vitorlák állítása kézi erővel történik 
vitorlázata: 23 vitorla közel 3000 nm vitorlafelület // legénysége: 63 fő // max. sebessége = 13 csomó
méretei: 106 m hosszú  // 16 m széles // acél törzs // 3849 BRZ
Tulajdonosa a német Schifffahrtsgesellschaft Sea Cloud II mbH & Co KG, és máltai zászló alatt hajózik.
Bejárt útvonalai első látásra tulajdonképpen nem különlegesek: nyáron Földközi tenger, télen a Karib-tenger, az aktuális ajánlatok – akár még 2018-ra is  - angolul ITT

Az ismertetőkben a hajókra alkalmazott jelzők: klasszikus, nosztalgikus, elegáns. A SEA CLOUD II azonban nem csak modern, elegáns üdülőhajó, hanem úgy hat az utasra, mint egy magánjacht, amivel utazva az igényes utasok felfedezhetik a klasszikus vitorláshajók iránti lelkesedésüket. A 96 utast szállítani tudó vitorlás ugyanis luxus körülményeket kínál utasainak ezüst evőeszközökkel, aranyozott szélű tányérokkal (a kapitány útmutatása szerint a pohárválasztás fő szempontja: ha várható hullámzás, alacsony pohárral terítenek, ha sima tenger várható, akkor magas pohárral). Ezekhez az asztalokhoz – biztos vagyok benne – nem illik akármilyen ruhában leülni, tehát szükség van estélyi ruhára / szmokingra is.

Hogy mindez igaz-e, két és fél percben az alábbi videó alapján lehet meggyőződni róla::

A hajó árai az 5 csillagos kategóriába sorolhatók, egy-egy úton az átlagos napi költség 600-1000 €, vagy akár még több is lehet (egy nap tehát alig telne ki kéthavi nyugdíjamból). Röviden: ez már eleve nem az én világom. akkor már sokkal inkább a Sørlandet.

De ezt persze mindenki maga dönti el.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr1014309545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása