Hajószabóság: ha kinőttük, beletoldunk
2016. szeptember 28. írta: fische

Hajószabóság: ha kinőttük, beletoldunk

Az MSC Armonia rekonstrukciója


Próbaként először 2013-ban vettünk részt üdülőhajós körúton (Adria + kevés Görögország). És mivel utána az ember sokáig az élmények hatása alatt marad, még hónapokig követtem, hogy éppen merre is jár „hajónk”, az MSC Armonia (a hajó aktuális pozíciója annak honlapján a WEBCAM menüpont nagyítható térképén látható). Aztán valamikor 2014 szeptemberében történt valami, mert a hajót heteken át a szicíliai Palermóban jelölte a térkép; azt hittem, hogy elromlott valami. Egy 2013-as saját felvétel a hajóról, valahol Görögországban.

armonia_2013_kisebb.jpg

Később olvastam a hajó felújításáról, és mint aztán novemberben kiderült, jelentős szerkezeti változáson is átesett. Az Armonia honlapja természetesen részletesen tájékoztatott a változásokról, mert hogy vele kezdődött az MSC ún. „Renaissance programja”, mely 2015-ben a Lirica hajóosztály további három hajójára (Opera, Sinfonia és a Lirica) is kiterjedt (ezek 2003 és 2005 között épültek). A Renaissance program teljes költsége 200 millió euró volt.  

Drasztikus átalakítás  

Az átalakítást a palermói Fincantieri hajógyár szárazdokkjában hajtották végre, ahol a hajó 11 hetet töltött. A kívülről is látható legfeltűnőbb változás: a hajó hosszabb lett, ... armonia2_3.gif

... mert beletoldották az alábbi 24 méteres részt:armonia-mittelteil.jpgFotó: MSC Kreuzfahrten

Az eljárás tulajdonképpen „egyszerű”: a hajót gondosan kettévágják, a két részt széthúzzák, és a keletkezett hézagba beillesztik az előre elkészített új közbenső elemet, majd összehegesztik az orr- és a farrésszel. Ilyesmiről korábban nem is hallottam, pedig már 1967 óta az NDK-ban is csinálták, persze kisebb méretekben.  Az MSC gyorsított videója az Armonia átalakításáról, szöveg nélkül, a végén adatokkal:

Ehhez a munkához természetesen átfogó és pontos előkészületekre volt szükség, meg persze az összehegesztés előtt a három rész precíziós tengely-menti és magassági beállítására. Aztán már "csak" pár kilométernyi hegesztési varrat, több ezer cső és elektromos vezeték csatlakoztatása volt hátra. Ez volt a legelső olyan művelet, amit szárazdokkban hajtottak végre.

További műszaki változások

A betoldással az Armonia csaknem 200 új kabint kapott, és természetesen a hajó több más része is megváltozott, új szórakoztatási és szervizajánlatokkal bővült, pl. kisgyerekek klubja, Mini klub, Young Club, Junior Club, Teeny Club létesült. Ezek szerint az MSC a korábbiaknál jobban felkészült a gyerekek és fiatalok fogadására és szórakoztatására. De új társalgó, új vízi-park is készült, és nagyobb lett az éttermi rész is.

További technikai módosítások: a fordulatszám pontosabb szabályozása érdekében az egyik hajómotort frekvenciaváltóval is ellátták, ezzel lényegesen csökkenteni lehetett a hajó áramfelhasználását, és a hajó az energiahatékonyság növeléséhez egy újabb típusú propellerlapátot is kapott. A törzs speciális újrafestésével pedig csökkentették annak vízzel szembeni ellenállását, amivel szintén üzemanyag-megtakarítást lehet elérni. A lámpákat pedig, ahol lehetett, LED rendszerűre cserélték.

Még egy kívülről is megfigyelhető változás: korábban csak a 10. fedélzeten voltak erkélyes kabinok, a mostani állapotban viszont már a 9-en is láthatók (ld. az alábbi előtte-utána képeket).

elotte_utana.jpg
Hogy ezt a radikális változtatást milyen egyszerű módon valósították meg, az alábbi kép mutatja: a hajó oldalából az ablakokkal együtt kivágták az erkélyek nyílását (ld. az alsó kép jobb felső bekeretezett sarkát).  És mivel a kabinok területét nem akarták csökkenteni, az erkély mintegy "kilóg" a hajó felületéből.

geteilte_armonia_kerettel.JPG

A legfontosabb régi és új adatok:

 Előtte  Utána
Hosszúság:  251 m 275 m
Bruttó űrtartalom:  58 625 tonna  65 542 tonna
Megengedett utasszám:  2.069 2.579
Kabinok száma:  777 976 + 59 új személyzeti kabin

     
A szállítható utasok száma tehát az eredetihez képest kb. 25 %-kal nőtt, és ez a megoldás arányait tekintve olcsóbb, mint egy új hajó építése, és sokkal gyorsabban kivitelezhető is. A relatív üzemeltetési költség pedig csökken, mert a kapacitás ugyan nő, de a hajó nem ilyen, hanem jóval kisebb arányban igényel több üzemanyagot. 

A fedélzetek változásai    

És akkor minden szebb és minden jobb lett? Természetesen mindig voltak, és lesznek is olyanok, akik számára nem: pl. egy német utas hajóútja értékelésében úgy fogalmazott, hogy bár már többször is utaztak az Armoniával, az átalakítás után észrevehetően fokozódott a zsúfoltság mind a büfé-étteremben, mind pedig a napozó fedélzeten. Más pedig a kabinjában a pótágy által elfoglalt helyre panaszkodott.

Kíváncsiságból ezért egy kicsit elbíbelődtem a régi és új fedélzetek összehasonlításával: a gépemen ugyanis még megvan a 3 évvel ezelőtti fedélzetek terve, ezzel hasonlítottam össze az aktuálisat, és a következőket állapítottam meg. Az aktuális fedélzeti tervek szintén a hajó honlapján található, DECKPLAN menüpont alatt.

A bővítés utáni, de csak 2017-től érvényes fedélzeti tervek, a piros vonalak között az új részek:

fedelzetek_u_es_betoldas.JPGA betoldás hossza: 24 m (az ablakok-erkélyek száma alapján ez 8 kabinnyi hosszúságot jelent), szélessége: 28,8 m = egy fedélzet felületének növekménye tehát elvileg kb. 600 m2.

Megnéztem hát, hogy mit is nyert a hajó a növekménnyel. Az utasok számára a 13 fedélzetből 9 elérhető. Ebből a 9-ből négyet (7-8-9-10) kabinok töltenek ki, a 12. fedélzet a bővítés területén csak egy körsétány, a 13. fedélzet pedig csak a hajó fara és orra fölött létezik, tehát nyilvánosan elérhető tényleges helynyereségről csak az 5. és 6., valamint a 11. fedélzetnél lehet szó.

Az 5. fedélzeten a bővítés területén társalgó létesült, a 6-on társalgó és könyvtár, a 11. fedélzeten spray-park és várhatóan napozóhelyek is – és mindez az ötszázzal több utas számára? Ezek alapján meg tudom érteni, hogy aki ismerte a bővítés előtti állapotot, az az újabbat szűkebbnek és zsúfoltabbnak találja. A fentebb már említett fejlesztéseket pedig, tehát a gyerekek és fiatalok új klubjait ezek szerint csak a korábbi helyiségek átszervezésével lehetett megvalósítani.   

Kissé borongós hangulatú összegzésként talán szabad úgy fogalmazni, hogy a hajóra költött 50 millió euró nem elsősorban az utasok nagyobb kényelmét, hanem a még több szállítható utast, a drágábban eladható kabinokat, továbbá a gazdaságosabb üzemeltetést, tehát kőkeményen a nagyobb bevételt és hasznot szolgálta.

2013-ban – egyfajta első szerelemként - a hajót szerettük, nem éreztük zsúfoltnak, mindig mindenhol találtunk helyet magunknak – azaz az együtt utazó embertömeg nagyságát tekintve még elfogadhatónak találtuk. Nem tudom, utazunk-e még vele, de talán kár is lenne, ha az újítások elhomályosítanák a kellemes emlékeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr3211748411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása