Az üdülőhajózás kezdetei
Az üdülőhajózás a menetrend szerint közlekedő utasszállító hajók, a korábbinál ma már jóval kisebb jelentőségű hajójáratok rendszeréből nőtt ki, amelyek egy adott útvonalon ugyanazon pontok/kikötők között menetrend szerint közlekednek. Rövidebb szakaszokon a kompok közlekedése is ilyen hajójáratnak tekinthető, és ilyen a norvég partok mentén közlekedő Hurtigruten postahajó járata is.
Az üdülőhajózás egyik feltalálójaként a P&O Cruises hajótársaság számít (Peninsular & Oriental Steam Navigation Company), mely szintén hajójáratokkal kezdte tevékenységét, és 1844-ben kínált először luxus hajóutakat Gibraltárba, Máltára és Athénba.
Az üdülőhajózás elterjedését az óceánátkelések téli utasszámának természetes csökkenése (rossz időjárás, nyugtalan tenger) is elősegítette. Az így felszabaduló hajókapacitást a Hapag Hamburg igazgatója is kihasználta: az Auguste Victoria nevű hajót 1891-ben küldte „oktató és élményútra” a Földközi tengerre. Az út sikeres volt, és a hajó újra és újra teljesen megtelt; ezzel megszületett a német „Kreuzfahrt”. Az utazásnak ez a módja nagyon hamar kedveltté vált, és egyre több hajótársaság kínálatában megjelent.
Az első ismert üdülőhajó: az Augusta Victoria kb. 1890-ben
A 20. század második felében a hosszú távú repülések elterjedésével az óceán-átkelést választó hajóutasok száma tovább csökkent, a hajótársaságok ezért egyre inkább az üdülőhajózásra koncentráltak, melyekhez az érintett kikötőkből már szervezett kirándulásokat is kínáltak. Kezdetben, még a 20 század végén is sok olyan üdülőhajó volt forgalomban, melyeket eredetileg a normál utasszállításra építettek, és csak később alakították át őket a megváltozott követelményekhez.
Fogalmak és elnevezések
Véleményem szerint a magyar nyelvhasználat egyelőre nem tud mit kezdeni a manapság oly kedvelt üdülési forma nevével.
Angol és német elnevezés, és azok szótári jelentései:
cruising = (többek között) tengeri utazás, tengeri körutazás
Kreuzfahrt = hajókörút, luxus hajóút, hosszú hajóút, tengeri hajózás
Az egyes jelentések:
tengeri utazás / hajózás: túlságosan általános elnevezések
tengeri körutazás/hajókörút: nem feltétlenül körutazás, tehát nem egyértelmű
luxus hajóút: nem minden üdülőhajós út luxushajós is egyben
Maga a hajó pedig:
Cruise ship : luxushajó, sétahajó // cruise liner : luxushajó
Kreuzfahrtschiff = luxushajó, körutazást végző hajó, sétahajó, tengerjáró hajó, óceánjáró hajó
Az egyes jelentések:
luxushajó: nem minden hajó luxushajó
sétahajó: egészen másra gondolhatunk
körutazást végző hajó: nem minden hajóút körutazás, tehát nem egyértelmű, és nem túl egyszerű a használata
tengerjáró / óceánjáró hajó: túlságosan általános elnevezések
Ezeket a jelentéseket a köznyelv egymással felcserélhetően használja, és így nem is mindig egyértelmű, hogy mire gondolnak.
Egy, a fogalmat jobban közelítő kifejezés használatához érdemes röviden átfutni, mit is értenek alatta az idegen nyelvű fogalmi meghatározások (forrás Wikipédia):
„Egy ’Kreuzfahrtschiff’ olyan utasszállító hajó, amelynek küldetése nem az egyik kikötőből a másikba történő szállítás, hanem maga az utazás.”
„Egy ’cruise ship’ olyan szórakozási/üdülési célokra használt utasszállító hajó, amelynél az utazás, a hajó felszereltsége és néha az útba eső kikötők az utasélmények részét képezik.”
A fentiek alapján számomra a lényeget az üdülőhajó / üdülőhajózás / üdülőhajós utazás/út kifejezések fedik le, ezért kezdettől fogva következetesen igyekszem őket használni. A kifejezés probléma nélkül alkalmazható a folyami üdülőhajózásra is.