Hajók meghajtása: a pod-hajtás
2019. július 19. írta: fische

Hajók meghajtása: a pod-hajtás

Hajók meghajtásának egyik módja – a hagyományos motor-hajtótengely-propeller rendszer mellett – a pod-hajtás, melynél az ún. hajtómű-gondola a hajótest aljára van felerősítve.

1083px-mackinaw_wlbb-30_azipod_thruster_1.jpg

Egy AZIPOD // Forrása

Klasszikus változata a Schottel, vagy Z-hajtómű (kormánypropeller), melynek hajtása a hajóra szerelt dízelmotorral történik, különböző mechanikus áttételek közvetítésével.

A korszerűbb változatánál a propeller az áramvonalas gondolában elhelyezett elektromos motor tengelyére van felerősítve, így működtetése egy generátorral előállított árammal lehetséges.

A gondolák általában 360 fokban körbe forgathatók, ami több előnnyel is jár: a legfőbb talán, hogy nincs szükség külön kormányszerkezetre, és nagyon jó manőverező képességet (kis fordulókört) kölcsönöznek a hajótestnek. A hajó gyorsabban leállítható, mivel a gondolát csak 180 fokkal kell megfordítani, és nem a motort kell ellenkező irányba járatni.

Vannak azonban hátrányai is: hatásfokuk alacsonyabb a hagyományos rendszerekénél, ráadásul költségesebb is, a maximális propellerátmérő, tehát az általa megvalósítható hajtás-teljesítmény pedig alacsonyabb a hagyományosnál.

A gyakran használt AZIPOD elnevezés tulajdonképpen az ABB cég termékének bejegyzett márkaneve.

Forrás: [Wikipédia

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr7114971334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása