Milyen lenne teherhajóval körbejárni a világot? Esetleg egy ilyennel?
Jó szervezéssel akár ez is lehetséges, mert egyre több teherhajó fogad és szállít utasokat is. Amikor először hallottam / olvastam ilyen utakról, meglódult a fantáziám: hátha ezeken olcsóbban lehet utazni, mint az üdülőhajókon. Aztán rákerestem konkrét utakra, és be kellett látnom, hogy tévedtem, de lássuk csak sorban.
A téma azonban persze ennek ellenére érdekelt, és az olvasmányokból született ez a poszt, mely a németül elérhető beszámolókon, és az ilyen utakat kínáló utazási irodák ismertetőin alapszik.
Akkor tehát a már korábban alkalmazott kérdések szerint:
Mit is jelent teherhajóval utazni?
A klasszikus üdülőhajós utakkal ellentétben, ahol az időt szervezett programokkal, a parton pedig kirándulásokkal igyekeznek kitölteni, a teherhajós utak saját dramaturgia szerint bonyolódnak: nem az utas a fontos, hanem a szállítmány. Az határozza meg az útvonalat és az állásidőket is. Nem ritkán egészen rövid időn belüli változásokkal kísérve.
Hova?
Egészen változatos úticélok között lehet választani, azaz tulajdonképpen bárhova el lehet jutni, ahová teherhajók járnak: ez lehet egy rövid út, vagy akár a világ túlsó csücske is – jó szervezéssel és egy kevés szerencsével akár körbe is lehet hajózni a világot. A körülményekkel történő ismerkedéshez elsőként pár napos utat érdemes választani, tapasztaltabbak azonban akár világkörüli utakra is elmehetnek.
Kivel?
Az útvonal kiválasztásánál a hajózási vállalatok neve, székhelye kevésbé fontos. Csak az a lényeges, hogy hová megy a hajójuk, és felvesz-e utasokat. Az utakat erre specializálódott utazási irodák szervezik, akik a legkülönbözőbb utazásokat kínálják, a célterület, az út hossza, hajótípusok szerinti választást kínálva. Az utazási irodák Németországban mintegy 50 hajótársaság 150 – 200 hajóját ajánlják. A legfontosabbak irodák honlapjai:
Már 28 éve működik: http://frachtschiffreisen-pfeiffer.de/
https://www.zylmann.de/frachtschiff-touristik.html
http://www.hamburgsued-frachtschiffreisen.de/de/freightertravel/index.jsp
Árak és költségek:
Az utazási irodák honlapjai alapján átlagosan napi 80-100 eurós költséggel lehet számolni, és ha visszaemlékszem az üdülőhajós világkörüli utakról szóló posztra, akkor ez az összeg nem is olyan alacsony.
Az ár tartalmazza az összkomfortos kabinban történő elhelyezést és naponta három meleg étkezést; kávé és tea legtöbbször rendelkezésre áll, az egyéb italokat, sört, bort, töményet a kapitánynál, vagy az utaskísérőnél készpénzért lehet megvásárolni.
Az árak összehasonlításánál különbséget jelent, hogy egy teherhajón alig van plusz kiadás, hosszabb időszakot tekintve tehát tényleg kedvezőbbek lehetnek. A „hajójegy” legtöbbször nem tartalmazza a biztosításokat és a kikötői költségeket. Ezek mértéke a célterülettől függ.
Be- és kihajózási díjak, kikötői illetékek:
Ezek olyan illetékek, amelyeket az ügynökségek, elsődlegesen a dél-európai és Európán kívüli kikötőkben követelnek meg. Az ügynökségek az adott kikötőkben különösen a be- és kiutazásig előírások betartásával törődnek, de a be- és kihajózásoknál ezektől az ügynökségektől kaphatunk információkat a kikötőkben töltött időről, a kikötőhely lehetőségeiről.
Az ügynökségeknek / hatóságoknak fizetendő illetékeken kívül néhány kikötőben költségek merülhetnek fel a hajó és a kikötő bejárata közötti szállításért is. Ezeket a költségeket közvetlenül a helyszínen kell megfizetni. Ha ezeket az elszámolásokat az ügynökségek bonyolítják, akkor a költségek könnyen megkétszereződhetnek. Ha egy ügynökség pl. egy orvoshoz való szállításban segít, akkor azt is rögtön a helyszínen kell kifizetni.
Hogyan, azaz milyen feltételekkel és körülmények között?
A szél és az időjárás, a terminálokban fennálló komplikációk, és az előre nem látható további körülmények miatt a teherhajók utasainak arra kell felkészülnie, hogy az indulásról szóló információt csak 24 órával az indulás előtt kapják meg. És hogy nem minden utazás vezet abba a kikötőbe, amit a prospektusban előre megadtak. Ezek az utak azonban nagyon változatosak lehetnek, és a rugalmasságot az utastól is elvárják: mert különösen a teherhajók gyakran rövid időn belül módosíthatják az útvonalat, programot.
Egyes hajók már annyira berendezkedtek az ilyen utasokra, pl. könyvtárat rendeznek be, szaunát, vagy akár medencét is létesítettek.
Egy teherhajón az utas a tengerészek életét egészen közelről figyelheti meg. Egy ilyen út varázsa többek között abban áll, hogy az utas szabadon bejárhat... a kormányállásba, és a hajó egyéb helyiségeibe, és munka közben figyelheti meg a kapitány és a tisztek munkáját.
Mivel az útiprogramban változásokra lehet számítani, az utasnak fel kell készülnie arra, hogy az indulási és érkezési kikötőbe / az onnan történő elutazás időpontja könnyen módosítható legyen, akár repülőről, akár vonatról van szó.
Étkezés, ellátás:
Az étkezés általában a tiszti étkezdében történik, kisebb hajókon pedig ez egyetlen közös étkezdében.
A hosszabb utakat teljesítő hajók akár külön szalonnal, bárral, szaunával és medencével is rendelkezhetnek.
A teherhajókon a kabinok mindig külső helyzetűek, és külön wc-vel / zuhanyozóval rendelkeznek. Egyes lakóegységekben akár külön nappali helyiség is lehet. A kilátást azonban a rakomány részben, vagy teljesen elzárhatja. Kisebb hajón, ha nincs utaskísérő, akkor a kabint az utasnak magának kell rendben tartania.
Egészség:
Teherhajós útra csak jó testi kondícióban lévő utasok jelentkezzenek, mert a hajón nincs orvos. A korlátlan járóképesség minden utas számára előfeltétel. Bizonyos egészségügyi korlátozások (pl. a látás korlátozottsága) kizárják a teherhajón történő utazást. Bizonyos országokba teherhajóval történő beutazás előtt előírás a sárgaláz elleni védőoltás.
Fotó: Bernhard Fuchs - NYK Virgo, CC BY 2.0, forrás
Elsősegélyt a kaptány és az 1. tiszt is nyújthat, amíg a hajó eléri a legközelebbi orvost, és a fedélzeti patikában a legfontosabb gyógyszerek is elérhetők. 65 évnél idősebb utasoknál gyakran egy további aktuális orvosi igazolást is kérhetnek. Hosszabb utaknál akár fiatalabbak számára is.
Dokumentumok, oltások:
Teherhajós utaknál előírás az útlevél, még az Európán belüli utaknál sem elég a személyigazolvány. Az útlevél érvényessége legalább 6 hónappal haladja meg az utazás végét, egyes országokban ez akár 12 hónap is lehet. Egyes országokba vízumra is szükség van a belépéshez. Itt döntő jelentőséggel bír, hogy nem repülővel, vagy üdülőhajóval lépünk be az országba, hanem teherhajóval. Az adott országra vonatkozó szabályokat mindig előre kell tisztázni követségen-konzulátuson, és közben hangsúlyozni a teherhajós beutazást. Egyirányú utaknál egyes országok a vissza- vagy továbbutazáshoz szükséges repülő-, vagy hajójegyről is igazolást kérhetnek.
Biztosítások:
Minden hajótársaság megköveteli a kielégítő mértékű biztosítások meglétét. Ide tartoznak az utazási betegbiztosítás, felelősségbiztosítás, ezen felül ajánlott egy utazástól való visszalépésre szóló biztosítás és egy utazási poggyászbiztosítás megkötése. Minden utazóra meg kell kötni egy útvonal-eltérési biztosítást, ami a hajótársaság költségeit fedezi, ha a hajó az utas betegsége miatt az útirány megváltoztatásra és soron kívüli kikötésre kényszerül. Az útirány-módosítási biztosítást általában az utazási iroda köti meg az utasra.
A biztosítás mértéke a hajó méretétől, az útvonaltól és a biztosított életkorától függ.
Élet a fedélzeten, partraszállás
Egy teherhajós utazás fő varázsa, hogy a parancsnoki hídra és a gépterembe és a fedélzet egyéb részeibe is be lehet lépni, és meg lehet figyelni a kapitány és a tisztek munkáját. Már ha nincs más dolguk. Mindezek mellett legtöbb időt olvasással, zenehallgatással. stb. lehet tölteni.
A kikötőkben való tartózkodás idejét az utazási irodától kapott tájékoztató tartalmazza. A tartózkodási idők a rakománytól függenek.
Partraszállás előtt mindig érdemes feljegyezni a kapitány / 1. tiszt mobilszámát, illetve megadni a sajátunkat. És nem biztos / valószínű, hogy a konténerterminál / teherkikötő mindig közel van a városközponthoz.
Nyelvtudás
A fent említett utazási irodák főleg német hajótársaságok hajóit közvetítik ki, melyek részben német vezetés alatt is állnak (kapitány /1. tiszt). Ezeken tehát németül is lehet boldogulni, angoltudásra azonban ilyenkor is szükség van, mert a hajózás nemzetközi nyelve is angol, a hajók legénysége pedig ritkán német nyelvű. Sok hajó nemzetközi vezetés alatt áll, tehát a német nyelvvel semmire sem megyünk, az angol nyelvismeret feltétlenül szükséges.
A belvízi hajóutak sajátosságai:
- Az irodák által kiajánlott legtöbb belvízi hajó tramp-szolgálatot teljesít, azaz az útvonalak és az úticélok a mindenkori rakományajánlathoz igazodnak.
- Ezeknél az uitaknál ezért egy bizonyos időtartamra és nem egy adott útvonalra szól a szerződés... és az utas ott száll be a hajóra, és száll ki arról, ahol a hajó éppen tartózkodik. Egy adott útvonalat, vagy hajózási területet tehát nem lehet lekötni.
- Az utasok szállítása a belvízi hajóknál mellékes keresetnek... tevékenységnek számít, amelynél a rövid utakra vonatkozóan rendszerint nem éri meg rövidebb utakra vállalkozni. Ezért csak minimum 5-6 napos, vagy ennél hosszabb utakra vannak ajánlatok.
- A belvízi hajósok a hajójukon élnek, ott teljesen berendezett lakással rendelkeznek. A utasoknak felkínálható kabinok nagyon különbözőek lehetnek, ezért az utazás előtt érdemes a hajó lehetőségeit részletesen tanulmányozni.
- Egyes hajók teljes ellátást kínálnak az utasoknak, más hajókon az utas maga kell gondoskodjon az ellátásáról. Ilyenkor érdemes bizonyos induló élelmiszer-készletet magunkkal vinni, amit aztán a partraszállások alkalmával lehet bevásárlással pótolni. „Vészhelyzetben” biztos segít a kapitány.
Fotó: Otto Normalverbraucher - Eigenes Werk, CC BY-SA 2.0 at, forrás
A fentiek alapján miért lehet mégis érdekes egy teherhajós utazás // előnyök:
- Elkerülhetők a tömegek által látogatott helyek,
- Meg lehet ismerni a hajósok életét, a hajót irányítók munkáját, a gépeket-berendezéseket, stb. Egy teherhajón az utas a tengerészek életét egészen közelről figyelheti meg. Egy ilyen út varázsa többek között abban áll, hogy az utas szabadon bejárhat a kormányállásba, és a hajó egyéb helyiségeibe.
- Az úticélok valószínűleg változatosabbak, mint az üdülőhajóknál.
- Ha valaki épp erre vágyik, egy ilyen út igazi pihenést és kikapcsolódást nyújthat a megszokott élethez képest.
- A teherhajós utak rugalmasak: az utas egyeztetés után elvileg minden kikötőben ki-, és be is szállhat. Egyes hajók már annyira berendezkedtek az ilyan utasokra, pl. könyvtárat rendeznek be, szaunát, vagy akár medencét is létesítettek.
- Az ilyen hajóút tehát különösen a kalandot keresők számára kínál érdekes alternatívát, és egyre kedveltebbé válik.
Esetleg miért lehet mégis könnyen lemondani egy ilyen útról // hátrányok:
- Az indulási és érkezési kikötőbe való eljutást / az onnan történő elutazást az utasnak magának kell megszerveznie.
- Mivel az útiprogramban változásokra lehet számítani, az utasnak fel kell készülnie arra, hogy a saját szervezésű oda- és elutazás időpontja könnyen megváltoztatható legyen.
- Aki kényelemre és kiszolgálásra vágyik, az itt rossz helyen jár: legtöbbször nincs is olyan személy, aki törődne az utas dolgaival, nem ritkán ezért a kabint is magának kell rendbe tennie, ágyhuzatot felhúzni
- Lehet, hogy nincsenek útitársak, akikkel beszélgetni lehet, a tisztek és a sokszor nemzetközi személyzet erre kevésbé alkalmas, nem is érnek rá bármikor.
- Étkezés: mivel kevés főre főznek, a választék korlátozott lehet, a napi háromszori meleg étkezés ellenére. Különleges igényeket, pl. vegetáriánus étrendet nem tudnak biztosítani.
- Nincs semmilyen egészségügyi ellátás, sürgős esetben a hajónak útvonalat kell változtatnia a legközelebbi orvosi ellátást biztosító kikötőig,
- Emiatt szélesebb körű utasbiztosítást kell kötni, ami az esetleges hazaszállításra is kiterjed, valamint külön biztosítás kell arra az esetre is, ha a hajónak betegség miatt útirányt / útvonalat kell változtatnia a nem tervezett kikötés miatt.
- Szabadidős programok nincsenek, ezt is magunknak kell megszerevezni. Ehhez a kikötőkben a hajó személyzetétől nem számíthatunk segítségre, legfeljebb a kikötői ügynökökre.
- A nyílt tengeren nincs mobiltelefon-kapcsolat, és persze az Internet is hiányzik.
- Az útvonal bizonytalanságai miatt nem lehet fixen megtervezni az oda- és elutazást, hiszen az útiprogram hirtelen, akár menet közben is megváltozhat.
- A teherkikötők megközelítése gyakran nehézkes, esetleg hiányoznak a nyilvános közlekedési eszközök is. Különösen a konténer-terminálok eshetnek messze a városközpontoktól.
Egy másik lehetőség, pl. ilyen, vagy hasonló kisebb Ro-Ro hajókkal:
Fotó: Dr. Karl-Heinz Hochhaus - Eigenes Werk, CC BY 3.0, forrás
További szempontok, tanácsok:
- Partraszállás előtt mindig érdemes feljegyezni a kapitány / az 1. tiszt mobilszámát, illetve megadni a sajátunkat. És nem biztos / nem valószínű, hogy a konténerterminál / teherkikötő mindig közel van a városközponthoz.
- Legyen a csomagunkban: a szükséges gyógyszer, csúszásmentes lábbeli, a kabinhoz papucsféle, kisebb összegek a helyi valutában taxira, buszra.
- A fedélzeten a kapitánynál vagy a stewardnál a napi használathoz szükséges dolgok egy részét készpénz ellenében meg lehet vásárolni (szappan, fogkrém, üdítők, bor, sör, tömény és dohányáru). Az EU-n kívül némelyik olcsóbb is, de nem mindenhol kapható minden. A nyitva-tartást érdemes előre megtudakolni.
- Kerékpár: a legtöbb hajón lehetőség van kerékpár szállítására, erről az utazási irodával kell egyeztetni.
- Fényképezés: a hajón általában szabadon lehet fotókat készíteni, a legénységet azonban soha ne tartsuk fel a munkában.
- Szabadidő: fel lehet menni a hajóhídra, beszélgetni lehet a legénységgel, van idő zenehallgatásra, olvasásra, napozásra, és az esetleg a fedélzeti berendezések szauna, sporthelyiség és medence használatára. És hosszabb rakodás alatt pl. látogatást tehetünk a kikötőben. A hajók felszereltsége nagyon sokféle lehet, de esetleg csak rádió és DVD-lejátszó áll rendelkezésre.
- Csomag: személyenként rendszerint 125 kg-ot lehet a hajóra vinni, de gondoljunk arra, hogy azt egy meredek feljárón kell felvinni, és a kabinban biztonságosan rögzítve elhelyezni. Nagyobb tárgyakat, pl. bútort szállító céggel kell behajózni.
- Háziállatok: teherhajón nem szállíthatók
- Gyerekek: a teherhajók nincsenek felkészülve gyermekek fogadására, ezért legtöbbször megadják a minimális életkort, ami alatt nem fogadnak utasokat.
- Életkor: elképzelhető, hogy az utasok felső életkorára is vannak korlátozások.
- Öltözködés: öltönyre és estélyi ruhára nincs szükség, azt mindig a mindenkori utazási célhoz kell igazítani. Sportos és laza is lehet, menet közben a kapitány sem feltétlenül egyenruhában.
- Rakomány: a teherhajókon a rakomány mindig elsőbbséget élvez. De hogy a hajó éppen mit szállít, arról általában nincsenek információk.
- Hullámzás: már a hajón történő kicsomagolásnál és elpakolásnál gondolni kell a hullámzás hatásaira. Csúszásmentes és kényelmes cipőt érdemes választani. Tengeri betegség ellen megfelelő gyógyszert kell vinni, bár az általában gyorsan elmúlik.
- Biztonság a fedélzeten: a hajón a kapitány, vagy egy tiszt bemutatja a mentőeszközök használatát, és elmagyarázza a biztonsági előírásokat. A hajószemélyzet utasításait be kell tartani. A kikötésnél és elindulásnál, a be- és kirakodásnál kerüljük el a munkavégzési területét.
- Utaskísérő: nagyobb hajókon gyakran utaskísérő is áll az utasok rendelkezésére, aki takarít a kabinban; máskülönben az utas maga kell gondoskodjon róla.
- Telefon, e-mail, internet: manapság a hajók műholdas telefonnal, e-mail küldési lehetőséggel és telefaxszal is rendelkeznek, ezek azonban a hajózás céljait szolgálják, az utasok általában csak rövid és fontos célokra használhatják. A közben felmerülő költségeket közvetlenül a helyszínen kell megtéríteni. Internet-csatlakozás az utasok számára általában nem áll rendelkezésre. Fel kell tehát készülni rá, hogy a fedélzeten korlátozott mértékben lehetünk elérhetők, főleg a nyílt tengeren. Mert a mobiltelefonok is csak partközelben működnek.
- Borravaló: saját döntésünkön hogy a szakácsnak, vagy az esetleges utaskísérőnek juttatunk-e valamit, de ez nem elvárás. Esetleg napi 1-2 euró számoljunk személyenként, felfelé kerekítve. Vagy pl. a kapitánnyal egyeztetve a grillezéshez egy láda sörrel is hozzájárulhatunk. A legénység pedig akár a kikötőben vásárolt friss újságnak is örülni fog.
- Mosás: mindegyik hajón van mosó- és szárítógép, és azt használni is lehet. A használatát a kapitánnyal, vagy az utaskísérővel kell egyeztetni.
- Fizetőeszközök: a kisebb költségeket a fedélzeten euróban vagy US-dollárban kell megfizetni, csekket, vagy hitelkártyát nem fogadnak el.
- Vám: az értéktárgyakról, pl. fényképezőgépről, videókameráról, vagy számítógépről, valamint a dohányárukról és a tömény italokról a kikötőbe történő megérkezés előtt vámjegyzékben kell nyilatkozni.
- A kikötőkben közvetlen közelről figyelhetjük meg a be- / kirakodást, esetleg ismerkedhetünk a kikötő, a település életével. Az is igaz azonban, hogy a változások miatt a rakodási, tehát a kikötőkben töltött idők is rövidültek. Gyakran csak néhány órát áll a hajó, esetleg épp éjszaka folyik a rakodás. Néhány konténerkikötő igen mesze helyezkedhet el a várostól, az odaút szervezésében ilyenkor is legtöbbször csak magunkra számíthatunk.
- Segítséget csak a helyi kikötői ügynöktől várhatunk, esetleg a nagyobb kikötőkben működő tengerészmissziótól is.
- A sportolási lehetőségek az egyes hajókon nagyon különbözőek lehetnek: de a konténerek közötti járkálást pl. biztos nem is engedélyeznék. Ha tehát nincs külön fitneszhelyiség, akkor nagyon hiányozhat a mozgás lehetősége.
Értékelésem:
Egy ilyen utazás tulajdonképpen nem lenne ellenemre: sem az egyedüllét, sem az egyszerűsége miatt, és technikai eszközeimmel támogatva el is tudnám magam foglalni. És úgyis szívesen kipróbálnám magam egy több napos, akár hetes úton, amikor csak tenger van körülöttem.
A hátrányok azonban sajnos többségben vannak, ezért koromra való tekintettel (68+) már túlságosan megerőltető lenne egy ilyen utazás. Az életkorból adódó magasabb biztosítási kockázatok miatt még az árak sem túl vonzóak, a kényelmetlenségek meg főleg nem. De hátha valakinek segítettem a döntésben.
Szívesen olvasnék azonban beszámolókat teherhajós utazásaitokról. Ötletek és útibeszámolók német nyelven pl. ITT olvashatók.
Visszatérő olvasóknak:
ha valaki e poszt alapján határozná el magát egy ilyen hajóútra, kérem, olvassa el a kommenteket is, mert a hozzászólások megszívlelendő információkat tartalmaznak.