Világot látni teherhajóval?
2017. április 28. írta: fische

Világot látni teherhajóval?

Milyen lenne teherhajóval körbejárni a világot? Esetleg egy ilyennel? autoliners.jpg

Jó szervezéssel akár ez is lehetséges, mert egyre több teherhajó fogad és szállít utasokat is. Amikor először hallottam / olvastam ilyen utakról, meglódult a fantáziám: hátha ezeken olcsóbban lehet utazni, mint az üdülőhajókon. Aztán rákerestem konkrét utakra, és be kellett látnom, hogy tévedtem, de lássuk csak sorban.

A téma azonban persze ennek ellenére érdekelt, és az olvasmányokból született ez a poszt, mely a németül elérhető beszámolókon, és az ilyen utakat kínáló utazási irodák ismertetőin alapszik.

Akkor tehát a már korábban alkalmazott kérdések szerint:

Mit is jelent teherhajóval utazni?
A klasszikus üdülőhajós utakkal ellentétben, ahol az időt szervezett programokkal, a parton pedig kirándulásokkal igyekeznek kitölteni, a teherhajós utak saját dramaturgia szerint bonyolódnak: nem az utas a fontos, hanem a szállítmány. Az határozza meg az útvonalat és az állásidőket is. Nem ritkán egészen rövid időn belüli változásokkal kísérve.

Hova?
Egészen változatos úticélok között lehet választani, azaz tulajdonképpen bárhova el lehet jutni, ahová teherhajók járnak: ez lehet egy rövid út, vagy akár a világ túlsó csücske is – jó szervezéssel és egy kevés szerencsével akár körbe is lehet hajózni a világot. A körülményekkel történő ismerkedéshez elsőként pár napos utat érdemes választani, tapasztaltabbak azonban akár világkörüli utakra is elmehetnek.

Kivel?
Az útvonal kiválasztásánál a hajózási vállalatok neve, székhelye kevésbé fontos. Csak az a lényeges, hogy hová megy a hajójuk, és felvesz-e utasokat. Az utakat erre specializálódott utazási irodák szervezik, akik a legkülönbözőbb utazásokat kínálják, a célterület, az út hossza, hajótípusok szerinti választást kínálva. Az utazási irodák Németországban mintegy 50 hajótársaság 150 – 200 hajóját ajánlják. A legfontosabbak irodák honlapjai:

Már 28 éve működik: http://frachtschiffreisen-pfeiffer.de/
https://www.zylmann.de/frachtschiff-touristik.html
http://www.hamburgsued-frachtschiffreisen.de/de/freightertravel/index.jsp

Árak és költségek: 
Az utazási irodák honlapjai alapján átlagosan napi 80-100 eurós költséggel lehet számolni, és ha visszaemlékszem az üdülőhajós világkörüli utakról szóló posztra, akkor ez az összeg nem is olyan alacsony.

Az ár tartalmazza az összkomfortos kabinban történő elhelyezést és naponta három meleg étkezést; kávé és tea legtöbbször rendelkezésre áll, az egyéb italokat, sört, bort, töményet a kapitánynál, vagy az utaskísérőnél készpénzért lehet megvásárolni.

Az árak összehasonlításánál különbséget jelent, hogy egy teherhajón alig van plusz kiadás, hosszabb időszakot tekintve tehát tényleg kedvezőbbek lehetnek. A „hajójegy” legtöbbször nem tartalmazza a biztosításokat és a kikötői költségeket. Ezek mértéke a célterülettől függ.

Be- és kihajózási díjak, kikötői illetékek:
Ezek olyan illetékek, amelyeket az ügynökségek, elsődlegesen a dél-európai és Európán kívüli kikötőkben követelnek meg. Az ügynökségek az adott kikötőkben különösen a be- és kiutazásig előírások betartásával törődnek, de a be- és kihajózásoknál ezektől az ügynökségektől kaphatunk információkat a kikötőkben töltött időről, a kikötőhely lehetőségeiről.

Az ügynökségeknek / hatóságoknak fizetendő illetékeken kívül néhány kikötőben költségek merülhetnek fel a hajó és a kikötő bejárata közötti szállításért is. Ezeket a költségeket közvetlenül a helyszínen kell megfizetni. Ha ezeket az elszámolásokat az ügynökségek bonyolítják, akkor a költségek könnyen megkétszereződhetnek. Ha egy ügynökség pl. egy orvoshoz való szállításban segít, akkor azt is rögtön a helyszínen kell kifizetni.

Hogyan, azaz milyen feltételekkel és körülmények között?

A szél és az időjárás, a terminálokban fennálló komplikációk, és az előre nem látható további körülmények miatt a teherhajók utasainak arra kell felkészülnie, hogy az indulásról szóló információt csak 24 órával az indulás előtt kapják meg. És hogy nem minden utazás vezet abba a kikötőbe, amit a prospektusban előre megadtak. Ezek az utak azonban nagyon változatosak lehetnek, és a rugalmasságot az utastól is elvárják: mert különösen a teherhajók gyakran rövid időn belül módosíthatják az útvonalat, programot.

Egyes hajók már annyira berendezkedtek az ilyen utasokra, pl. könyvtárat rendeznek be, szaunát, vagy akár medencét is létesítettek.

Egy teherhajón az utas a tengerészek életét egészen közelről figyelheti meg. Egy ilyen út varázsa többek között abban áll, hogy az utas szabadon bejárhat... a kormányállásba, és a hajó egyéb helyiségeibe, és munka közben figyelheti meg a kapitány és a tisztek munkáját.

Mivel az útiprogramban változásokra lehet számítani, az utasnak fel kell készülnie arra, hogy az indulási és érkezési kikötőbe / az onnan történő elutazás időpontja könnyen módosítható legyen, akár repülőről, akár vonatról van szó.

Étkezés, ellátás:
Az étkezés általában a tiszti étkezdében történik, kisebb hajókon pedig ez egyetlen közös étkezdében.
A hosszabb utakat teljesítő hajók akár külön szalonnal, bárral, szaunával és medencével is rendelkezhetnek.

A teherhajókon a kabinok mindig külső helyzetűek, és külön wc-vel / zuhanyozóval rendelkeznek. Egyes lakóegységekben akár külön nappali helyiség is lehet. A kilátást azonban a rakomány részben, vagy teljesen elzárhatja. Kisebb hajón, ha nincs utaskísérő, akkor a kabint az utasnak magának kell rendben tartania.

Egészség:
Teherhajós útra csak jó testi kondícióban lévő utasok jelentkezzenek, mert a hajón nincs orvos. A korlátlan járóképesség minden utas számára előfeltétel. Bizonyos egészségügyi korlátozások (pl. a látás korlátozottsága) kizárják a teherhajón történő utazást. Bizonyos országokba teherhajóval történő beutazás előtt előírás a sárgaláz elleni védőoltás.

640px-nyk_virgo_8154929586.jpg

Fotó: Bernhard Fuchs - NYK Virgo, CC BY 2.0, forrás 

Elsősegélyt a kaptány és az 1. tiszt is nyújthat, amíg a hajó eléri a legközelebbi orvost, és a fedélzeti patikában a legfontosabb gyógyszerek is elérhetők. 65 évnél idősebb utasoknál gyakran egy további aktuális orvosi igazolást is kérhetnek. Hosszabb utaknál akár fiatalabbak számára is.

Dokumentumok, oltások:
Teherhajós utaknál előírás az útlevél, még az Európán belüli utaknál sem elég a személyigazolvány. Az útlevél érvényessége legalább 6 hónappal haladja meg az utazás végét, egyes országokban ez akár 12 hónap is lehet. Egyes országokba vízumra is szükség van a belépéshez. Itt döntő jelentőséggel bír, hogy nem repülővel, vagy üdülőhajóval lépünk be az országba, hanem teherhajóval. Az adott országra vonatkozó szabályokat mindig előre kell tisztázni követségen-konzulátuson, és közben hangsúlyozni a teherhajós beutazást. Egyirányú utaknál egyes országok a vissza- vagy továbbutazáshoz szükséges repülő-, vagy hajójegyről is igazolást kérhetnek.

Biztosítások:
Minden hajótársaság megköveteli a kielégítő mértékű biztosítások meglétét. Ide tartoznak az utazási betegbiztosítás, felelősségbiztosítás, ezen felül ajánlott egy utazástól való visszalépésre szóló biztosítás és egy utazási poggyászbiztosítás megkötése. Minden utazóra meg kell kötni egy útvonal-eltérési biztosítást, ami a hajótársaság költségeit fedezi, ha a hajó az utas betegsége miatt az útirány megváltoztatásra és soron kívüli kikötésre kényszerül. Az útirány-módosítási biztosítást általában az utazási iroda köti meg az utasra.
A biztosítás mértéke a hajó méretétől, az útvonaltól és a biztosított életkorától függ.

Élet a fedélzeten, partraszállás
Egy teherhajós utazás fő varázsa, hogy a parancsnoki hídra és a gépterembe és a fedélzet egyéb részeibe is be lehet lépni, és meg lehet figyelni a kapitány és a tisztek munkáját. Már ha nincs más dolguk. Mindezek mellett legtöbb időt olvasással, zenehallgatással. stb. lehet tölteni.

A kikötőkben való tartózkodás idejét az utazási irodától kapott tájékoztató tartalmazza. A tartózkodási idők a rakománytól függenek.

Partraszállás előtt mindig érdemes feljegyezni a kapitány / 1. tiszt mobilszámát, illetve megadni a sajátunkat. És nem biztos / valószínű, hogy a konténerterminál / teherkikötő mindig közel van a városközponthoz.

Nyelvtudás
A fent említett utazási irodák főleg német hajótársaságok hajóit közvetítik ki, melyek részben német vezetés alatt is állnak (kapitány /1. tiszt). Ezeken tehát németül is lehet boldogulni, angoltudásra azonban ilyenkor is szükség van, mert a hajózás nemzetközi nyelve is angol, a hajók legénysége pedig ritkán német nyelvű. Sok hajó nemzetközi vezetés alatt áll, tehát a német nyelvvel semmire sem megyünk, az angol nyelvismeret feltétlenül szükséges.

A belvízi hajóutak sajátosságai:
- Az irodák által kiajánlott legtöbb belvízi hajó tramp-szolgálatot teljesít, azaz az útvonalak és az úticélok a mindenkori rakományajánlathoz igazodnak.
- Ezeknél az uitaknál ezért egy bizonyos időtartamra és nem egy adott útvonalra szól a szerződés... és az utas ott száll be a hajóra, és száll ki arról, ahol a hajó éppen tartózkodik. Egy adott útvonalat, vagy hajózási területet tehát nem lehet lekötni.
- Az utasok szállítása a belvízi hajóknál mellékes keresetnek... tevékenységnek számít, amelynél a rövid utakra vonatkozóan rendszerint nem éri meg rövidebb utakra vállalkozni. Ezért csak minimum 5-6 napos, vagy ennél hosszabb utakra vannak ajánlatok.
- A belvízi hajósok a hajójukon élnek, ott teljesen berendezett lakással rendelkeznek. A utasoknak felkínálható kabinok nagyon különbözőek lehetnek, ezért az utazás előtt érdemes a hajó lehetőségeit részletesen tanulmányozni.
- Egyes hajók teljes ellátást kínálnak az utasoknak, más hajókon az utas maga kell gondoskodjon az ellátásáról. Ilyenkor érdemes bizonyos induló élelmiszer-készletet magunkkal vinni, amit aztán a partraszállások alkalmával lehet bevásárlással pótolni. „Vészhelyzetben” biztos segít a kapitány.

640px-linz_frachtschiffe_2007.jpg

Fotó: Otto Normalverbraucher - Eigenes Werk, CC BY-SA 2.0 at, forrás

A fentiek alapján miért lehet mégis érdekes egy teherhajós utazás // előnyök: 
- Elkerülhetők a tömegek által látogatott helyek,
- Meg lehet ismerni a hajósok életét, a hajót irányítók munkáját, a gépeket-berendezéseket, stb. Egy teherhajón az utas a tengerészek életét egészen közelről figyelheti meg. Egy ilyen út varázsa többek között abban áll, hogy az utas szabadon bejárhat a kormányállásba, és a hajó egyéb helyiségeibe.
- Az úticélok valószínűleg változatosabbak, mint az üdülőhajóknál.
- Ha valaki épp erre vágyik, egy ilyen út igazi pihenést és kikapcsolódást nyújthat a megszokott élethez képest.
- A teherhajós utak rugalmasak: az utas egyeztetés után elvileg minden kikötőben ki-, és be is szállhat. Egyes hajók már annyira berendezkedtek az ilyan utasokra, pl. könyvtárat rendeznek be, szaunát, vagy akár medencét is létesítettek.
- Az ilyen hajóút tehát különösen a kalandot keresők számára kínál érdekes alternatívát, és egyre kedveltebbé válik.

Esetleg miért lehet mégis könnyen lemondani egy ilyen útról // hátrányok:
- Az indulási és érkezési kikötőbe való eljutást / az onnan történő elutazást az utasnak magának kell megszerveznie.
- Mivel az útiprogramban változásokra lehet számítani, az utasnak fel kell készülnie arra, hogy a saját szervezésű oda- és elutazás időpontja könnyen megváltoztatható legyen.
- Aki kényelemre és kiszolgálásra vágyik, az itt rossz helyen jár: legtöbbször nincs is olyan személy, aki törődne az utas dolgaival, nem ritkán ezért a kabint is magának kell rendbe tennie, ágyhuzatot felhúzni
- Lehet, hogy nincsenek útitársak, akikkel beszélgetni lehet, a tisztek és a sokszor nemzetközi személyzet erre kevésbé alkalmas, nem is érnek rá bármikor.
- Étkezés: mivel kevés főre főznek, a választék korlátozott lehet, a napi háromszori meleg étkezés ellenére. Különleges igényeket, pl. vegetáriánus étrendet nem tudnak biztosítani. 
- Nincs semmilyen egészségügyi ellátás, sürgős esetben a hajónak útvonalat kell változtatnia a legközelebbi orvosi ellátást biztosító kikötőig,
- Emiatt szélesebb körű utasbiztosítást kell kötni, ami az esetleges hazaszállításra is kiterjed, valamint külön biztosítás kell arra az esetre is, ha a hajónak betegség miatt útirányt / útvonalat kell változtatnia a nem tervezett kikötés miatt.
- Szabadidős programok nincsenek, ezt is magunknak kell megszerevezni. Ehhez a kikötőkben a hajó személyzetétől nem számíthatunk segítségre, legfeljebb a kikötői ügynökökre.
- A nyílt tengeren nincs mobiltelefon-kapcsolat, és persze az Internet is hiányzik.
- Az útvonal bizonytalanságai miatt nem lehet fixen megtervezni az oda- és elutazást, hiszen az útiprogram hirtelen, akár menet közben is megváltozhat.
- A teherkikötők megközelítése gyakran nehézkes, esetleg hiányoznak a nyilvános közlekedési eszközök is. Különösen a konténer-terminálok eshetnek messze a városközpontoktól.

Egy másik lehetőség, pl. ilyen, vagy hasonló kisebb Ro-Ro hajókkal:

640px-ro_ro_p_b_pict1060_k.jpeg

Fotó: Dr. Karl-Heinz Hochhaus - Eigenes Werk, CC BY 3.0, forrás 

További szempontok, tanácsok: 
- Partraszállás előtt mindig érdemes feljegyezni a kapitány / az 1. tiszt mobilszámát, illetve megadni a sajátunkat. És nem biztos / nem valószínű, hogy a konténerterminál / teherkikötő mindig közel van a városközponthoz.
- Legyen a csomagunkban: a szükséges gyógyszer, csúszásmentes lábbeli, a kabinhoz papucsféle, kisebb összegek a helyi valutában taxira, buszra.
- A fedélzeten a kapitánynál vagy a stewardnál a napi használathoz szükséges dolgok egy részét készpénz ellenében meg lehet vásárolni (szappan, fogkrém, üdítők, bor, sör, tömény és dohányáru). Az EU-n kívül némelyik olcsóbb is, de nem mindenhol kapható minden. A nyitva-tartást érdemes előre megtudakolni.
- Kerékpár: a legtöbb hajón lehetőség van kerékpár szállítására, erről az utazási irodával kell egyeztetni.
- Fényképezés: a hajón általában szabadon lehet fotókat készíteni, a legénységet azonban soha ne tartsuk fel a munkában.
- Szabadidő: fel lehet menni a hajóhídra, beszélgetni lehet a legénységgel, van idő zenehallgatásra, olvasásra, napozásra, és az esetleg a fedélzeti berendezések szauna, sporthelyiség és medence használatára. És hosszabb rakodás alatt pl. látogatást tehetünk a kikötőben. A hajók felszereltsége nagyon sokféle lehet, de esetleg csak rádió és DVD-lejátszó áll rendelkezésre. 
- Csomag: személyenként rendszerint 125 kg-ot lehet a hajóra vinni, de gondoljunk arra, hogy azt egy meredek feljárón kell felvinni, és a kabinban biztonságosan rögzítve elhelyezni. Nagyobb tárgyakat, pl. bútort szállító céggel kell behajózni.
- Háziállatok: teherhajón nem szállíthatók
- Gyerekek: a teherhajók nincsenek felkészülve gyermekek fogadására, ezért legtöbbször megadják a minimális életkort, ami alatt nem fogadnak utasokat.
- Életkor: elképzelhető, hogy az utasok felső életkorára is vannak korlátozások.
- Öltözködés: öltönyre és estélyi ruhára nincs szükség, azt mindig a mindenkori utazási célhoz kell igazítani. Sportos és laza is lehet, menet közben a kapitány sem feltétlenül egyenruhában.
- Rakomány: a teherhajókon a rakomány mindig elsőbbséget élvez. De hogy a hajó éppen mit szállít, arról általában nincsenek információk.
- Hullámzás: már a hajón történő kicsomagolásnál és elpakolásnál gondolni kell a hullámzás hatásaira. Csúszásmentes és kényelmes cipőt érdemes választani. Tengeri betegség ellen megfelelő gyógyszert kell vinni, bár az általában gyorsan elmúlik.
- Biztonság a fedélzeten: a hajón a kapitány, vagy egy tiszt bemutatja a mentőeszközök használatát, és elmagyarázza a biztonsági előírásokat. A hajószemélyzet utasításait be kell tartani. A kikötésnél és elindulásnál, a be- és kirakodásnál kerüljük el a munkavégzési területét.
- Utaskísérő: nagyobb hajókon gyakran utaskísérő is áll az utasok rendelkezésére, aki takarít a kabinban; máskülönben az utas maga kell gondoskodjon róla.
- Telefon, e-mail, internet: manapság a hajók műholdas telefonnal, e-mail küldési lehetőséggel és telefaxszal is rendelkeznek, ezek azonban a hajózás céljait szolgálják, az utasok általában csak rövid és fontos célokra használhatják. A közben felmerülő költségeket közvetlenül a helyszínen kell megtéríteni. Internet-csatlakozás az utasok számára általában nem áll rendelkezésre. Fel kell tehát készülni rá, hogy a fedélzeten korlátozott mértékben lehetünk elérhetők, főleg a nyílt tengeren. Mert a mobiltelefonok is csak partközelben működnek.
- Borravaló: saját döntésünkön hogy a szakácsnak, vagy az esetleges utaskísérőnek juttatunk-e valamit, de ez nem elvárás. Esetleg napi 1-2 euró számoljunk személyenként, felfelé kerekítve. Vagy pl. a kapitánnyal egyeztetve a grillezéshez egy láda sörrel is hozzájárulhatunk. A legénység pedig akár a kikötőben vásárolt friss újságnak is örülni fog.
- Mosás: mindegyik hajón van mosó- és szárítógép, és azt használni is lehet. A használatát a kapitánnyal, vagy az utaskísérővel kell egyeztetni.
- Fizetőeszközök: a kisebb költségeket a fedélzeten euróban vagy US-dollárban kell megfizetni, csekket, vagy hitelkártyát nem fogadnak el.
- Vám: az értéktárgyakról, pl. fényképezőgépről, videókameráról, vagy számítógépről, valamint a dohányárukról és a tömény italokról a kikötőbe történő megérkezés előtt vámjegyzékben kell nyilatkozni.
- A kikötőkben közvetlen közelről figyelhetjük meg a be- / kirakodást, esetleg ismerkedhetünk a kikötő, a település életével. Az is igaz azonban, hogy a változások miatt a rakodási, tehát a kikötőkben töltött idők is rövidültek. Gyakran csak néhány órát áll a hajó, esetleg épp éjszaka folyik a rakodás. Néhány konténerkikötő igen mesze helyezkedhet el a várostól, az odaút szervezésében ilyenkor is legtöbbször csak magunkra számíthatunk.
- Segítséget csak a helyi kikötői ügynöktől várhatunk, esetleg a nagyobb kikötőkben működő tengerészmissziótól is.
- A sportolási lehetőségek az egyes hajókon nagyon különbözőek lehetnek: de a konténerek közötti járkálást pl. biztos nem is engedélyeznék. Ha tehát nincs külön fitneszhelyiség, akkor nagyon hiányozhat a mozgás lehetősége.

Értékelésem:
Egy ilyen utazás tulajdonképpen nem lenne ellenemre: sem az egyedüllét, sem az egyszerűsége miatt, és technikai eszközeimmel támogatva el is tudnám magam foglalni. És úgyis szívesen kipróbálnám magam egy több napos, akár hetes úton, amikor csak tenger van körülöttem.
A hátrányok azonban sajnos többségben vannak, ezért koromra való tekintettel (68+) már túlságosan megerőltető lenne egy ilyen utazás. Az életkorból adódó magasabb biztosítási kockázatok miatt még az árak sem túl vonzóak, a kényelmetlenségek meg főleg nem. De hátha valakinek segítettem a döntésben.

Szívesen olvasnék azonban beszámolókat teherhajós utazásaitokról. Ötletek és útibeszámolók német nyelven pl. ITT olvashatók. 

Visszatérő olvasóknak: 
ha valaki e poszt alapján határozná el magát egy ilyen hajóútra, kérem, olvassa el a kommenteket is, mert a hozzászólások megszívlelendő információkat tartalmaznak.

A bejegyzés trackback címe:

https://vizek-hajok.blog.hu/api/trackback/id/tr5212459771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2017.04.29. 09:20:21

Csak egy megjegyzes, letezik muholdas mobil ami a fold minden pontjan mukodik, így az email kuldes sem megfizethetetlen már. A keszuleket Berelni is lehet, Magyarorszagon is.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.04.29. 10:10:06

Tegyük hozzá, hogy a teherhajók nem a gyorsaságukról híresek. Pár napos rövid útra érdekes lehet annak, akit érdekel a tengerészek élete, de lehet, hogy akkor inkább hajósinasnak kellene szerződnie 1-2 útra...

fische 2017.04.29. 11:38:23

@sokasebi: Köszönöm a kiegészítést! :-)

fische 2017.04.29. 11:40:30

@Online Távmunkás: Nem tudom, mit szólnának egy 70 felé közeledő hajósinashoz... :-)

TamásD 2017.04.29. 13:28:17

@fische: A szomáliai kalózok imádnák :)

kiskutyauto 2017.04.29. 23:48:36

1, Egyedüllétről nem beszélhetünk, mert soha nem egyetlen darab plusz turista utast visz egy ilyen hajó, hanem 5-10-et minimum, de van hogy több tucatot is... tök jó kis, bensőséges csapat alakulhat ki így, barátságok, sőt szerelmek is jöhetnek létre ugyebár nyilván (egyfajta egymásra utaltság összekovácsol ugyebár)

2. Akit ennyire rohadtul érdekel a teherszállító hajó, hogy heteken át képes nézegetni, hogy dolgozik a legénység (amúgy út közben a gépészeken és navigáción kívül sok melójuk nincs, esetleg kivételes javítások karbantartások, takarítás, meg hát a konyha, de mind olyan hogy egyszer elég meg nézni, aztán átlag ember számára unalmas), meg a gépeket nézegetni, a hidat stb... AZ MI A JÓ BÁNATNAK FIZETNE HORROR PÉNZT EGY ILYEN FAPADOS ÚTÉRT... HÁT JÓ NAGY HÜLYE HA MEGTESZI... ehelyett szegődjön inkább el egy ilyen hajóra dolgozni pár évre, jó pénzt lehet keresni, és aztán igencsak megélheti ezt az életet (nagy valószínűséggel abba sem akarja hagyni, és nyugdíjig tengerész marad)

3. Sokkal olcsóbban is meg lehet oldani, ha esetleg netán kihagyjuk az utazási irodát... NA JÓ REGGELT KÍVÁNOK... Jó nagy balek lúzer csicska, aki benyalja az utazási irodák lehúzását, és szervezetten általuk megy ilyenre... hát sírva könyörgöm... nem 100 euró per nap, hanem leszurkolsz 100 eurót zsebre neki és simán felvesz a kapitány pár napra, vagy akár pár hétre is, nyilván emeletes ágy lesz és nem saját kabin, és az ellátást ki kell fizetni mindig efölött... de a "jegy" egy ilyen hajóra, már ha a kapitány hajlandó ilyenre... (vagy valamelyik helyettese, tehát másik főnök a hajón) akkor nagyon olcsó... sőt még olyan is van, hogy a kikötőben összehaverkodsz vele, meghívod, isztok egy jót, esetleg berúgtok, indulás előtti este és már haver is vagy, simán felvesz mint havert, hogy megmutassa milyen az igazi tengerész élet... Aztán van még a hajóstopp, illetve alkalmi matróz (amit majdnem mindig szívesen vesznek fel plusz munkákra... ilyenkor nyilván melózni is kell, viszont kaja szállás és az út lényegében nem kerül pénzbe (nyilván plusz fizetés nincs).. általában ilyen kulimunkák vannak ilyenkor mint sikamika... konyhai kisegítő meló... és hasonlók...
Tehát lehet többféle módon is próbálkozni feljutni (és akkor még halkan súgom, de nem én mondtam, de a potyázás is létezik, tök könnyű egy ilyen nagy dög hodályra fellógni, kong az ürességtől (már legalábbis emberek tekintetében) a legtöbb helyen, mivel ezeken nem ezerfős személyzet van, mint az óceánjáró utasszállítókon, hanem pár tucatnyi); persze aztán ha elbújtál és kifutott a hajó, érdemes jelentkezni a vezetőségnél, és megegyezni velük, jó esetben sem vízbe nem dobnak, sem ki nem tesznek az első kikötőben (de ha igen, akkor is tudsz velük utazni napokat, vagy akár heteket, ha épp az óceánt szelik át ugyebár) szóval qrvára nem utazási irodában kell balekkodni, hanem ELMENNI A KIKÖTŐKBE ÉS TÁJÉKOZÓDNI, ISMERKEDNI!!! Hát gratulálok annak, aki, erre magától nem jön rá... kb egy átlag 10 éves értelmi szintje elég hozzá pedig.... XD

fische 2017.04.30. 10:20:50

@kiskutyauto: Válaszom elején egy kérdés: te már utaztál olyan módon, ahogy a 3. pontban leírtad? Mert némelyik Rejtő könyveire emlékeztet. Ha lenne róla beszámolód, szívesen elolvasnám. Egy német honlapon az előbb találtam véleményt arról is, hogy fel lehet-e azzal a közvetlen módszerrel kerülni egy hajóra, ahogy leírod:
www.dieweltenbummler.de/sonstiges/frachtschiffreisen/

Egyébként több mindenben egyetértek a hozzászólásoddal, de talán nem kell ennyire komolyan venni a dolgot. A poszt célja egy lehetőség bemutatása volt, és a címe alapján eddig 8000-en gondolták úgy, hogy belenéznek. Nem gondolom, hogy valaki a leírtak alapján határozná el magát egy ilyen útra, ha mégis érdekli ilyesmi, háromszor is átgondolja, főleg az anyagi feltételeket. Szempontokat viszont bőven talál a posztban.

Saját ügyemben: kétségeimet és fenntartásaimat már a cím végére tett kérdőjellel is jeleztem. Ezért a napi összegért normál személyhajón és kényelmesebben is tudnék utazni. Koromból adódóan a munkavégzés már nem jöhet számításba, az ad hoc indulást-érkezést, a kikötői bumlizást pedig már túlságosan strapásnak tartom. Üdv!

Revolutionist 2017.04.30. 14:30:26

@fische: Bocs, ha esetleg megbántottalak, az írásod amúgy nagyon jó, érdekes... Életmódszerűen nem teherhajó stoppoltam még bevallom, igazából kiegészíteni akartam csak, és a vehemencia inkább a balekok és lehúzók ellen szólt, nem ellened. De utaztam egyszer igen, hasonló körülmények közt egy szállítóhajón, bár nem turistaként, hanem felvettek és taxiztak egy darabon, de elég sokat úsztam viszont óceánjáróval (pont arról hazaúton volt úgy, hogy ottrekedtem egy szigeten, és több különböző fuvarral utaztam haza (mert repülőre nem szállhattam lejárt útlevél miatt), nemcsak teherhajón mentem ekkor, hanem még hadihajón is (na nem nagy hordozón vagy csatahajón csak kisebb katonai korvetten, de ott is jó pár napig élvezhettem a brit haditengerészet igen barátságos vendégszeretetét, leírtam amúgy az egészet régebben egy blogba)... Azonban több év óceánjárózás, továbbá több év búvárkodással a popsimban, eléggé képben gondolom magam a kikötők világában (bár nyilván nem annyira mint egy vén tengeri medve, hiszen a régi vágyam még nem teljesült, hogy vitorlásjachton töltsek pár évet, és behajózzam a világ tengereit vele... még addig sem jutottam hogy meglegyen a nyílt vizijártasságim vitorlásra sajnos, csak tervezgetem, de ami késik nem múlik...)

kiskutyauto 2017.04.30. 14:31:32

@Revolutionist: ...én vagyok azzal is nyilván....

fische 2017.04.30. 15:35:53

@Revolutionist: Jaj, dehogy bántottál meg, csak éppen nem értettem a vehemenciád okát. Ha valaki ilyen módon akar utazni, akkor nyilván maga dönti el, miért mennyi pénztt ad ki - a szempontjait úgysem ismerjük.
Azt hittem, az általad leírt történetek már csak a képzelet szüleményei, ezért aztán még szívesebben olvasnék róla. Az a régebbi blog már nem elérhető?

kiskutyauto 2017.04.30. 16:30:30

@fische: Blogter-en volt... 8/ (de amúgy le van valahová mentve nagy része az írásoknak, majd egyszer előásom, ha lesz időm... és felrakom valahová újra...;)

fische 2017.04.30. 21:57:44

@kiskutyauto: Ha majd megírod, hogy hol van, tényleg szívesen elolvasom.

lekvárosnokedli 2017.05.01. 02:11:03

@kiskutyauto: Gratulálok a hsz-hoz. A hatalmas élettapasztalatod lenyűgöz. Gondolom rengeteg kikötőben jártál már, sok tengerészt ismerhetsz. A legjobb rész a "potyázás", és a "berúgás után felvesz mert haver vagy". Túl sok "ZS" kategóriás filmet nézhettél. Alkalmi matróz hogy lehet az ember? Hogy lehet bejutni egy kikötőbe? Mielőtt degradálod a többieket, olvass utána a dolgoknak, vagy kérdezz olyantól aki már látott vasat úszni a vízen. Szánalmas, dilettáns hozzászólásodra válaszul. Üdv.

kiskutyauto 2017.05.01. 14:42:53

Hát persze persze... te pedig bejártad természetesen a világ összes, több százezer kikötőjét és utaztál több tízezer óceánjárón... sőt többször körbeúsztad Chuck Norris-al a glóbuszt... Tehát te aztán biztos, hogy autentikus vagy, és ide le is tetted ennek ékes bizonyítékát... EGY NAGY NULLÁT seggfejkém... Szánalmas fotel-troll vagy nyilvánvalóan, akinek savanyú a szőlő és tehetetlen irigységedben fortyogó dühödben, kínodban mást nem bírsz reagálni mint fröcsögni, átkozódni, szitkozódni... Nem én tehetek róla, hogy lúzer vagy, putriba születtél és a tanyát sem tudod elhagyni, ahol porban csúszol... Ezért ne rám haragudj kisapa! Egyetlen érvet sem, egyetlen tényt sem bírtál leírni, semmi cáfolatot nem bírtál produkálni... Csak egyre vagy képes te szégyenletes szerencsétlen kelekótya: habzó szájjal fröcsögni, trollkodni, személyeskedni, sértegetni... Ennyit tudsz barátom... Szánalmas tróger troll személyeskedéseddel támasztottad alá tökéletesen, hogy a szokásos tipikus mélymagyar fotelrambó troll senkiházi vagy... Eszeveszett baromságokat zagyválsz össze, de persze ezt a másikra igyekszel ráugatni szánalmas pitiáner retardált módon... Csak magadat jellemezted, csak magadról írtál most kreténkém, az égvilágon semmi másról. Mindent elmond rólad ez a nyomorult patkány troll beírás, Sikeresen nullára konvergáltad fröcsögésed értékét, ami sértegetések nélkül sem lenne sokkal értékesebb persze, hiszen természetesen nemhogy érv vagy cáfolat, de információ tartalma is nulla, a vitakultúra nulla, bármi alátámasztás teljes hiányával sikerült... Csak magadnak gratulálhatsz kisapám... Láthatóan te nyilván még a lakást sem hagytad el, hanem egy ágyhoz kötött megkeseredett irigy nyugger, rokkant lehetsz, túl nagy fantáziával és annál is nagyobb ostoba pofával... és az is jól látható, hogy súlyos mentális zavarokkal küzedsz... Szóval komment területeken való ilyetén ámokfutás helyett inkább a saját érdekedben fordulj szakemberhez, amíg nem késő és nem fordul rosszabbra az állapotod és borul el teljesen az elméd...
Felesleges válaszolnod, mert trollt nem etetek tovább... küzködj csak tovább a saját agyrémeiddel magadnak lúzer... itt senki nem áll ilyen szánalmas barommal szóba... kár a gőzért, ne erőlködj... csak sajnálni tudlak... még röhögni sem tudok egy ilyen szánalmas csődtömegen, mint te...

különvélemény 2017.05.01. 17:03:34

Jó írás, de túl sok értelmét nem látom ezeknek az utaknak, hacsak valaki nem akar ilyen hajón dolgozni, és kipróbálná előtte.
Pár gondolat, ha magyar az utas:
- dögunalmas egy ilyen út még annak is, aki perfekt beszél nyelveket és nagyon kommunikatív
- sok sikert Magyarországon teherhajós utazásra utasbiztosítást kötni, hogy még az útvonalat se tudod biztosan
"Mivel utazik uram/hölgyem? Teherhajóval. Hogy mivel? Teherhajóval. Ahhoz céges biztosítás kell. De én utas/vendég vagyok. Hogy mi?"
- rengeteg kikötőben probléma lesz a "teherszállító utasa" titulussal, mivel kétlem, hogy a személyzet intézné a "beutazási" papírokat, ha az utas körül szeretne nézni a rakodás idejére, még Magyarországgal kapcsolatban is sokszor néznek nagyot, hogy WTF is Hungary? (Ne feledjük, itt utólag kérsz beutazási engedélyt, nem előre, mint a repülős utaknál)
- erősen korlátozott indusztriális "élettér"
- a végállomás is gáz, mert hajón érkezel és repülőn távozol, ez gyakran okoz problémát, főleg, ha "problémás" az ország bürokráciája, és/vagy angolul sem nagyon beszélnek a hivatalnokok

fische 2017.05.01. 21:43:43

@különvélemény: Köszi a kiegészítést; ha valaki e poszt alapján határozná el magát egy ilyen hajóútra, remélem, a kommenteket is elolvassa. Visszatérőknek talán be is írom a poszt végére.
süti beállítások módosítása